fredag 9 oktober 2009

Hummersoppa med Condrieu i glaset. 4-rätters meny

En av mina största vin/matupplevelser alla kategorier, var då maken och jag åt Hummersoppa på Rånäs slott för några år sedan. Till detta serverades en flaska Condrieu, ett franskt vitt vin. Både årtal och producent har fallit mig totalt ur minnet. Vad jag däremot minns var att smakerna verkligen gifte sig med varandra... Jag vet inte hur mycket miljön (ett enormt vackert slott i Uppland. Vi hade suttit och badat i den 37 gradiga utomhuspoolen, med rött vin i glasen, medan det bildades is i våra våta hår i den smällkalla januarikvällen) och sällskapet (maken) spelade in. Faktum är dock att även då vi har försökt oss på att göra anrättningen hemma har samma känsla har faktiskt infunnit sig, sååå...

Maken och jag brukar roa oss med att överraska varandra med middagar hemmavid. Eftersom vi har en Condrieu (av producenten E. Guigal från 2005) som står och skramlar här hemma, tänkte jag att... Till saken hör att Viognerdruvan, som har låg syra, inte bör lagras alltför länge. Bra att veta om viogner är att doften drar åt tropiska frukter och blommor och smaken närmast kan beskrivas som fruktig och fyllig. Gott, tycker jag.

För att inte bestick och porslin ska slamra alltför mycket hyser jag en fäbless för underduk. Det är dessutom extra mysigt att äta på. Över den lade jag en brun duk och därefter en vit linneduk med virkade inslag. Så sammanlagt bidde det inte mindre än 3 stycken dukar ovanpå varandra.

Tidigare under dagen hade vi varit ute på långpromenad hela familjen - jätteskönt en sådan där krispig men solig oktoberdag. Jag passade på att plocka kottar, röda löv och kastanjer då jag tycker att det är så vackert att använda sådant som dekoration på bordet.

Promenaden förde även det med sig att barnen somnade nästan på studs då vi kom hem. Helt plötsligt kunde maken och jag äta middag på tu man hand. Bara det.


Servetter är också något jag tycker kan göra stor skillnad. Min mamma har virkat (för länge sedan) små hörn på några linneservetter (och inslaget i en duk) som jag numera har i min ägo. Jag tycker att de är jättevackra.
Servetterna viks med en liten öppning, där man kan placeraplaceringskort, eller varför inte ett litet vackert höstlöv?

Vik ut hela servetten. Dela servetten på mitten och vik den sedan ytterligare en gång, till en fyrkant.Vik upp 3 lager diagonalt, litet mindre trianglar för varje lager, så att alla lager syns.Vik sidorna bakåt.


Nå fin dukning i all ära, men det behövs ju litet mat också. De båda förrätterna (och efterrätten) hade jag gjort dagen innan, för att slippa stressa.




Rökt kalkonsformar
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
100 g smör
1 msk vatten
Kalkonfyllning:
200 g rökt kalkonkött, skuren i bitar
1/2 purjolök, sköljd och skuren i små bitar
2 msk smör till stekning
3 gelantinblad
3 dl créme fraiche
2 msk finriven pepparrot
salt
Mixa samman pajdegen. Tryck ut degen i "jul"formar och ställ dem kallt 1 timme. Grädda dem sedan i ca 15 minuter i 200 grader Celsius. Låt dem svalna. Fyllningen: Fräs purjobitarna mjuka i smöret. Lägg gelantinbladet i blöt 5 minuter. Värm under tiden upp créme fraichen som Du sedan rör ner gelantinet i, tills de har smält. Blanda samman ingredienserna till fyllningen och fördela dem i formarna. Låt stå i kylen i minst fyra timmar.
Jordärtskocks- och Chévreformar
8 små dessertformar eller liknande (ca 1 dl).
2 msk smör
300 g jordärtskockor, lägg direkt i citronvatten efter de skalats, annars blir de bruna.
100 g chévreost, smulas
1 dl riven lagrad ost
1 dl créme fraiche
2 ägg
salt och peppar
1/2 röd paprika i strimlor till garnering
Mixa samman ingredienserna i en bunke. Smöra formarna och fyll dem med smeten. Grädda formarna i vattenbad i 150 grader Celsius i ugnen under ca 45 minuter. Om formarna så tillåter lossa dem då de svalnat. Servera annars i formen.












Hummer, hummer, hummer. Efter att ha uppsökt inte mindre än tre olika affärer i närområdet utan att hitta en endaste hummer, gav jag upp. Det fick bli kräftor istället. Fyra små försiktiga paket fanns i ena affären så det var inte tal om oändliga urvalsmöjligheter.
Kräftsoppa
1 pkt kräftor, vi valde svenska, men det är en smaksak.
2 morötter
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
100 g rotselleri
4 msk smör
1 saffranskuvert (1/2 g)
2 msk tomatpuré
2 msk konjak
3,75 dl vitt vin
3-4 msk konc hummerfond (var försiktig med den, för mycket ger en "syntetisk" smak tycker jag)
1 l vatten
3 dl matlagningsgrädde
2 dl créme fraiche gourmet med saffran och tomatsmak
3 msk ljus maizenaredning
cayennepeppar, salt och vitpeppar efter smak

Skala kräftorna, lägg allt kött åt sidan. Grovhackaskalen. Skala och grovhacka morot, lök, vitlök och selleri. Hetta upp olja i en kastrull och bryn skal- och grönsakshacket. Tillsätt saffran och tomatpuré. Fräs i ytterligare någon minut. Häll i konjak och vin. Låt koka tills hälften av vätskan kokat bort. Tillsätt fond och vatten och låt småkoka i ca 50 minuter. Sila av buljongkoket. Tillsätt grädden och koka ytterligare i ca 5 minuter. Red med maizenaredning. Smaka av med salt och kryddor.




Till soppan hade jag bakat ostbullar.
12 stycken blev det för mig.
5 dl mjölk
50 g smör som smälts och blandas med mjölken till ljummen temperatur
50 g jäst rörs ner
1,5 tsk salt
1 msk strösocker
10 dl vetemjöl
vatten till pensling
1 dl riven ost att garnera med precis innan de skall in i ugnen.
Rör samman allt och låt jäsa i 1 timme. Fyll upp degen till hälften i stora sconesformar. Låt jäsa i 2 timmar. Pensla med vatten och lägg på osten. Grädda i ugnen 10-15 minuter i 225 grader Celsius.
Till brödet gjorde jag eget vitlökssmör. Jag har odlat egen vitlök på tomten, helt enkelt genom att toppa ner klyftor i jorden. Fungerar lika bra med att odla i jord inomhus. Blir Godare än köpes.
1 dl grädde vispas hårt med stavmixer.
2 vitlöksklyftor mixas i. Avsmaka med salt
Mellan huvudrätten och efterrätten slank det emellan en liten Äppelgranité. Urenkelt. Lägg ett vanligt äpple i frysen tills det är genomfryst. Riv på rivjärn och placera i lämligt portionsglas, exempelvis snapsglas.

Till efterrätt bakade jag, med hjälp av sonen, Vit kladdchokladkaka
100 g vit choklad
75 g smör
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk konjak
0,75 dl vetemjöl
Glasyr
100 g vit choklad
1 dl vispgrädde
ananasskivor som garnering.
Smält smöret. Tag av från spisen och tillsätt chokladen i bitar och rör om tills de smälter. Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Rör i chokladblandningen, konjak och mjöl. Häll smeten i fyra smörade portionsformar. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter i 150 grader Celcius. Låt kakan kallna. Glasyr: Värm upp grädden till sjudningsnivå. Ta från spisen och bryt ner chokladen. Rör om tills chokladen har smält. Ställ svalt, gärna över natten. Vispa sedan glasyren fluffig och glacera på kakan. Garnera med (helst färsk) ananasbitar.


Orkar man med mer mat kan kanske kaffe, cognac och en liten chokladtryffel vara något?
Att göra egna chokladtryfflar är ett oprövat kort för mig. Ännu. Köpte därför blåbärstryfflar med vitt chokladöverdrag i affären. Mmmmmmmmmm...

1 kommentar:

  1. Men åh, vilken middag! Så impad! Annat än pappersduk och engångstallrikar...

    SvaraRadera