onsdag 7 oktober 2009

Jordärtskockssoppa med linfröbröd

Ett starkt matminne jag har, kommer från Hotel Havsbaden, dit maken och jag hade tagit oss en kväll i mörkaste januari. Jag var gravid med vårt första barn,varför jag har förträngt vinrekommendationen, även om jag minns att maken informerade om att det var superbt tilsammans med maten.

Nåväl, vi frågade personalen om receptet - och vi fick ett på en höft. Men sanningen är den att det behövs inga exakta mått i soppor.
Jordärtskocksoppa
2 liter vatten
4 buljongtärningar
1 kg potatis skalas och delas.
0,5 kg jordärtskockor skalas och delas vid behov
3 lökar skalas och delas i mindre bitar
2,5 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar efter behov
Man behöver inte dela någonting, men kokningen går snabbare om man gör så. Koka upp vattnet med buljongtärningarna. Lägg i potatis, jordärtskockor och lök. Låt koka tills konsistensen har blivit mjuk på rotfrukterna.Tillsätt grädden. Mixa soppan slät. Detta gör man bäst med en stavmixer. En matberedare skulle göra soppan än "löddrigare" och krämigare, men det blir så mycket merarbete.

Till soppan har jag bakat bröd. Jag är inte jätteförtjust i att knåda, men de blir ändå rätt bra för husbehov ändå. Jag gör en "lösare" deg än rådande konsensus.

Vit formfranska med linfrö
½ dl olivolja
5 dl ljummet vatten
50 g jäst (jag använder oftast torrjäst, behändigt att ha i skåpen så kan man baka då andan faller på)
1 tsk salt
1 msk socker
1 dl linfrö
10 dl vetemjöl
Rör samman olja, vatten, jäst, salt, socker och linfrö. Tillsätt nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Rör samman ingredieserna. Lägg i degen bakformen och låt jäsa 20 minuter. Värm ugnen till 200-225°C. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt svalna något. Stjälp bröden ur formen.

1 kommentar:

  1. Det låter som ett fint och gott matminne. Blir soppan väldigt tjock? Dina bilder är så inspirerande!
    Ses!
    Pernilla

    SvaraRadera