torsdag 5 november 2009

Museivecka i inspirationens tecken...

Just nu visar Moderna Museet en utställning om Salvador Dalí. Jag besökte den tillsammans med en väninna och våra yngsta, jämngamla, telingar. Rekommenderas varmt. Ska man vara helt exakt var utställningen både om Dalí och en för oss okänd förmåga, Francesco Vezzoli. Den senare såg vi bara skymta förbi i en TV-monitor på vägen in, men det kanske bara var vi som var ouppmärksamma. När vi ändå var där passade vi självfallet på att se även övriga museet.

Viss typ av modern konst begriper jag mig helt enkelt inte på och största behållningen i vissa rum var för mig helt klart utsikten genom fönstret.

Mondrian är annars någon som jag gillar, kanske för att det är så fyrkantigt enkelt. Maken också, han funderar på att försöka sig på att kopiera något av hans verk vid tillfälle och det tycker jag låter som en kul idé.




Deras restaurang är annars både bra och barnvänlig och de båda ettåringarna satt imponerande lugnt och stilla under hela måltiden.
Bilden på kompisarna Sigrid och Arvid är tagen FÖRE vi har fått maten. Sigrid äter helst själv, vilket lämnar märkbara bevis både på klädsel, golv och bord. Arvid föredrog en för omgivningen kanske mer uppskattad variant, att mamma håller i skeden.

Ett annat museum vi oförhappandes besökte tidigare i veckan var, egentligen på grund av en liten felnavigering, MYNTMUSEUM i gamla stan. Kanske inte museernas motsvarighet till Rolls Royce, men ändå faktiskt ganska trivsamt. Även om ingen av oss orkar tillbringa någon längre tid vid alla montrar, innehållande medaljer och mynt från både när och fjärran.

3 kommentarer:

  1. Trevlig text om en bra dag! Fina bilder, du måste ha en bättre kamera än jag...
    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Härlig dag ni hade!

    Jag satt och scrollade ner på din sida och blev så hungrig av allt gott du visar...Vad du är duktig på att laga mat och baka...

    Söta dina barn blev i sina Halloweenkläder!
    Speciellt pumpan!

    Kram och ha en bra helg!
    Kusin Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, självklart tänkte jag främst på bilden av Wilhelm Tell! :-)

    SvaraRadera