tisdag 29 december 2009

Förberedelser inför Nyårssupén

Så är det dags att börja planeringen inför nyår. Vi hade tänkt oss en 10-rätters meny. Kan man kalla det för supé? Det kan låta ganska maffigt, men det är inte alldeles omöjligt om man planerar litet.

Anders och Arvid är och handlar ingredienserna i denna stund. Sigrid sover och jag dammsög. Tills jag hamnade här.
Nyårsmeny anno 2009

Gräslökspannacotta med löjrom
Grillspett på jätteräkor och kammusslor med musselpaj
Hummerssoppa
Laxfylld Cannelloni med vitvinssås
Caesarsallad med kyckling
Strutsfilé med timjanpotatis
Pärongranité
Ostbricka
Apelsinsorbet
Kaffe och tryffel

till 12-slaget
Champagne och Samosas
Vinerna skriver vi inte in förrän på nyårsdagen, av den enkla anledningen att vi ska ha litet "blindprovningar". Champagne, ett vitt vin, ett rött vin och ett dessertvin kommer att vara involverat, men exakt vilka får vara höljt i dunkel ett tag till.

Vad gäller champagnen tänkte jag fråga om de övriga kan ana vilka druvor som är med (av de tre tillåtna) och kanske även vilken producent. Beträffande det vita tänkte jag fråga om 1)Vilken världsdel de tror att det kommer ifrån, 2) från vilket land (kanske även distrikt) och 3) vilken/vilka druvor som finns med. Punkt två och tre kan skifta beroende på vinet.
Anders ska bestämma det röda vinet samt dessertvin så hur hans upplägg ser ut har jag ingen aning om. Man kan ju lägga ribban hur högt lågt man vill, det är en smaksak, men ett trevligt nöje. Tycker vi.
De blåmarkerade rätterna tänkte vi göra imorgon (och, självfallet, lägga in bilder och recept).
Den grönmarkerade pärongranitéen är så enkel så den tar max 1 minut - lägg ett päron i frysen nu eller några timmar före middagen. Då rätten ska intas, tar Du ut det päronet ur frysen och river. Du lägger en liten mängd av päronrivet i tex ett snapsglas och serverar. Enkelt - och skönt med en liten rätt så att magen hinner vila litet.
De rödmarkerade rätterna är ju redan klara - tryffeln kommer från vårt julgodis och ostarna är färdiga från affären...

2 kommentarer:

  1. Tror jag kommer över till er...10-rätters det har jag bara ätit i Frankrike...:) ha det så "gott" kram

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig meny det! Själv ska jag testa en gorgonzolapannacotta som jag nyligen hittade recept på!

    http://husprojektet.bloggplatsen.se

    SvaraRadera