söndag 17 januari 2010

Vitvinsprovning som gick tja...sisådär....

Igår var vi bjudna hem till min bror och hans flickvän på middag. Väl på plats avslöjades det att det skulle bli en provning av vita viner i samband med middagen. Upplägget var väl genomtänkt och vi tänker anamma det hela och själva ha liknande upplägg när vi har gäster framöver. Det hela presenterades på följande sätt:
Framför er har ni tre vita viner. För varje vin ska ni pricka in:

  • land
  • druva
  • prisklass

Efter en stunds provande kände vi oss alla redo för genomgång.
Först fick alla gissa prisklass. Här briljerade min fru genom att pricka in ett vin (4 kr ifrån).
Själv gick jag totalt vilse. 1 poäng till Lena alltså, och futtiga noll poäng till mig själv.

"Hur tar jag igen det här försprånget?" tänkte jag aningen bittert. Druva och land följde. Både Lena och jag prickade in gewurztraminer och då även Frankrike, eftersom gewurztraminer i stort sett endast odlas i Alsace i Frankrike. 3 - 2 till min fru. Nu gällde det! Nästa vin trodde jag var fransk chardonnay och min fru drämde till med bulgarisk chardonnay, men det visade sig vara australisk riesling. Inga poäng där, inte! (Att vi gissade på chardonnay berodde på hög syra hos vinet. Andrahandsalternativet för oss båda var faktiskt - riesling). Tredje och sista vinet var både Lena och jag rätt säkra på att det var sauvignon blanc från Nya Zeeland (både kände den unika kombinationen av krusbär och kattpiss som kännetecknar sauvignon blanc) Fel igen! Det var sydafrikansk chenin blanc. Slutresultat: 3 - 2 till min fru.
Varför redogör jag nu för detta så ingående? Kan man inte bara äta, dricka, umgås och koppla av? Visst kan man det! Men det roliga med en vinprovning av ovanstående slag är att alla kan vara med. Undertecknad, som var den vinnördigaste gästen denna kväll, fick se sig hamna först på tredje plats av fyra möjliga.

1 kommentar:

  1. Låter som en trevlig sysselsättning tycker jag nog...spännande..här har vi haft stor buffé med vår släkt och det blev en lyckad och trevlig dag för min mamma, hon var så nöjd, ha en bra måndag, kram

    SvaraRadera