tisdag 23 februari 2010

Plättar

Att plättar är en favoriträtt när barnen själva får välja är det väl ingen som ifrågasätter. Men hos oss har det inte riktigt varit så - tills idag!
Jag brukar göra plättar titt som tätt - av rent egoistiska skäl. Visst gillar Lena också plättar men jag undrar om inte jag är ännu mer förtjust i denna maträtt.

Därför var det extra kul att i dag se hur Arvid och Sigrid verkligen åt med god aptit. Skönt! Nu kan jag också känna mig som en sådan där omtänksam pappa som gör plättar - för barnens skull!
Plättar
  • 7,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk salt
  • 1,8 liter mjölk
  • 9 ägg
  • Smör till gräddning
Blanda mjöl och salt i en bunke av större format. Tillsätt mjölk och ägg och vispa till en jämn smet. Grädda plättar i lite smör.

Många plättar blir det! Och det tar tid. Men det är det värt.

1 kommentar: