tisdag 13 april 2010

Tacos med tillbehör


Hela famiiljen brukar ge sig ut på en språngmarsch några gånger per vecka. Först älgar Anders iväg med dubbelvagnen som en missil framför sig. Sedan kommer jag i ett mer återhållsamt, för att inte säga långsamt tempo.

Väl hemma igen känns det mysigt att laga maten tillsammans. Idag lagade vi en av barnens absoluta favoriter: Tacos!
Tacos
Köttfärs
  • 1 msk smör
  • 2 st gula lökar, skalade och tärnade
  • 1 kg köttfärs
  • 2 kycklingbuljongtärningar
  • 2 krm piripiri (vi har det på flaska, köpt i den vanliga butiken)

Stek löken gyllenbrun i smöret och tillsätt sedan övriga ingredienser. Då köttfärsen väl är genomstekt brukar jag köra igenom allt med mixern, för att slippa "klumpar" av köttfärs eller eventuellt stora lökbitar. Hade vi inte småbarn skulle jag sannolikt hoppa denna procedur.

Guacamole

  • 4 dl gräddfil
  • saften från 1/2 citron
  • 2 avocados

Mixa samman ingredienserna med mixern.

Övriga tillbehör vi använde: Finfördelad sallad, tärnad gurka, 3 tärnade stora tomater och 2 paket tacosskal. Sedan kan man ju använda majs, paprika, rödlök.....

3 kommentarer:

  1. Men herregud, vi veeeet att ni tar en springtur då och då... :-)))).
    Tack för en trevlig lördagkväll!

    SvaraRadera
  2. Det kan inte nämnas för ofta!!!! :-D Tack detsamma!

    SvaraRadera
  3. Då delar jag barnens glädje, det här gillar jag oxå, ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera