fredag 28 maj 2010

Hjärtmusslor på en bädd av pasta!

Den här rätten är väldigt lätt att göra och känns ända ganska exklusiv. Jag hade varit förbi min fiskaffär efter hjärtmusslor i flera dagar - nada. I onsdags gick jag faktiskt in och beställde ett nät hjärtmusslor till fredagen. Idag passerade jag så och hämtade upp min beställning, tillsammans med några ostron, på väg hem från jobbet.

Hjärtmusslor på en bädd av pasta
  • 1 kg hjärtmusslor
  • 4 charlottenlökar, finhackade
  • 4 vitlöksklyftor, finhackade
  • 4 msk smör
  • 33 cl torrt vitt vin
  • 500 g färsk pasta, fettucine
  • 1 dl mjölk
  • 2 msk torkad finhackad persilja
  • 2 krm salt
  • 2 krm vitpeppar
  • 1 krm socker

Låt musslorna ligga någon timme i kallt vatten, så släpper de ifrån sig grus som finns inne i musslan. Släng de som flyter. Skölj dem sedan noga under rinnande vatten. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig.

Stek lökhacket i smör i en stor kastrull och häll i vinet då löken fått en fin färg. Häll i musslorna efter uppkok och låt koa i cirka 5 minuter. Koka pastan enligt anvisningar. Häll i mjölken och låt koka upp. Tillsätt persilja och salt, socker och vitpeppar till musslorna. Tillsätt pastan och rör om ordentligt.

Servera. Litet otippat var vår 3 åring väldigt förtjust i denna rätt - den kommer att komma i repris på vårt middagsbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar