fredag 21 maj 2010

Servettbrytning Ärtskidan

I början av veckan var jag på en två-dagars konferens. Maten var god, vinet desto sämre (Ser Du ett ett italienskt vitvin, gjord på chardonnay som heter, jaa det var så ruggigt att jag helt lyckats förtränga dess namn, annars hade jag helt klart utfört årets VARNING i detta nu. Måste vara bland det suraste som tappats i flaska. Det röda Hardy´s Nottage Hill Cabernet Sauvignon-Shiraz från Australien var något bättre, men inget som är värt att testa igen). Vad som verkligen annars var en fröjd för ögat under kvällens sittning var servettbrytningen. Jag vände och vred på skapelsen framför mig i mina försök att memorera hur tingesten var vikt.
"Det där var enkelt, det kommer jag ihåg", tänkte jag föga självkritiskt. Så passerade några dagar...
Det blev inte samma servettbrytning, men väl en annan, vars tillkomst uppstod för cirka 1/2 timme sedan. Jag är själv väldigt nöjd.
Servettbrytning Ärtskidan
  • Veckla ut hela servetten och vik en gång på diagnonalen så att den triangel bildas.
  • Vik ner de två yttersta kanterna ned mot den tredje kanten så att en fyrkant bildas.
  • Vänd på servetten och vik in den yttersta delen på ena sidan. Gör likadant med andra sidan.
  • Vik ner den yttersta framdelen.
  • Vänd på servetten och vik bak sidorna och ställ servetten på tallriken med hjälp av de två "medarna" som bildats.

1 kommentar:

  1. Underbart - en servettbrytning med det namnet är ju omöjlig att motstå! ;-D

    Får lite dåligt samvete när jag ser era fina menyer - här har killarna fått mest mackor idag, då vi tillbringat hela dagen på stranden i Wales... men det dör de väl inte av - i morgon blir det lagad mat igen!

    Kram till er alla, Helena

    SvaraRadera