måndag 24 maj 2010

Sommarpytt med korv

Lördagens storhandling avklarad. Tror vi slog nytt rekord, men så köpte vi gräsfrö som vi ska ha på tomten. Och mycket annat därtill. Tyvärr så är det lite jord kvar att sprida ut. Ibland kan den där sista biten då man ser mållinjen vara otroligt seg.
Efter att ha packat in varorna och ätit en snabb lunch var Lena och Arvid tvungna att hasta iväg på ett kalas. Det var en av Arvids bästa kompisar som fyllde fyra år.
Sigrid sov middag och jag satt mig i en soffa med en kopp kaffe inom räckhåll. Sakta, sakta sjönk jag längre, längre ner i soffan. Vad skönt det var! Ska bara sitta (ligga!) en liten stund till. Ska snart gå upp. Snart. Zzzzznark.... 20 minuter senare väcke jag mig själv med en egenproducerad, ljudlig snarkning. Utvilad? Ja, faktiskt. Ibland räcker det med en liten lur på maten för att man ska vara redo igen. Dags att börja med kvällsmaten, som var en.....

Korvgryta för 8 personer
18 medelstora potatisar
2 röda paprikor
2 gula paprikor
1 salladskål
2 rödlökar
800 g falukorv
10 varmkorvar
smör att steka i
2 matskedar torkad basilika
2 tsk salt
0,5 tsk peppar

Skala och tärna potatisen. Stek i lite smör i en stekpanna. För över till en stor kastrull.
Skölj och kärna ur paprikorna. Skölj och strimla salladskålen. Skala och hacka löken.
Fräs grönsakerna i en stekpanna en stund. För därfefter över dessa till den stora kastrullen.
Dra av skinnet på falukorven. Skiva all korv. Stek i stekpanna. Över till kastrullen.
Salta och peppra. Tillsätt basilika.

Värm grytan i kastrullen när ni tycker att det är dags att äta!
Det här vill jag äta ofta, deklarerade Arvid. Och vad Sigrid tyckte kan man ana sig till på bilden ovan.

Vinet hette Manso de Velasco och var ett riktigt gott chilenskt vin gjort på druvan cabernet sauvignon. Mer om detta i föregående inlägg (se nedan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar