tisdag 6 juli 2010

4-rätters på kvällen med släkten efter Sigrids födelsedagskalas - matjesillstårta, lax musselpaj , ostbricka och ett dignande tårtbord

Lagom tills dess vi hade rest oss från lunchbordet på Sigrids födelsedagskalas med släkten var det dags för Anders och mig att ta tag i kvällsmaten. Anders strök dukar och jag lagade mat (Anders agerade kock vid lunchen). Servetterna var redan brutna - picknick. Vädret var gassande sol och termometern pekade bortom de modiga 30, de flesta gäster satt ute och bättrade på solbrännorna. Vi hade det väldigt gemytligt i köket också - efter X antal bjudningar, även av modell större, är vi underbart samkörda, varför det går ganska smidigt att genomföra dylika t.o.m. under en hel del skratt - även om vi blir en smula urlakade dagen därpå...
Själva menyn provkörde jag faktiskt under midsommarafton.

Ostbricka, (Saint Agúr, Münster, Chévre och Västerbotten + diverse kex)
Tårtor och bakverk från kalaset
Nu, med 12 personer vid bordet - gjorde jag ugnsbakad lax istället för fiskspetten. Marinaden var dock densamma. Med facit i hand skulle jag ändå rekommendera fiskspetten...Vinprovningen kommer i ett senare inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar