torsdag 22 juli 2010

Masiprovning nr 2: Grandarella, Costasera, Campofiorin

Följande viner var upphällda i tre glas av kvällens vinvärdinna Lena:
Masi Amarone Costasera 2006, 269 kr, nr 2345
Masi Grandarella Appassimento 2006, 199 kr, nr 3244
Masi Campofiorin, 2006, 105 kr, nr 5123
Dessutom hade vi tillgång till Systembolagets beskrivningar av vinerna.

Borde vara en enkel match, eller hur? Costaseran godast och Campofiorin minst god så ska det vara klart! Nej, inte riktigt så. Visst gick det. Men det tog ett tag och krävde en del tittande, sniffande och smakande.

Grandarellan var det första vin jag identifierade. Smakprofilen skiljde sig från de övriga två. Så är den också gjord på andra druvor. Åtminstone delvis. Kändes knäckigare på något sätt. Däremot fanns här den där typiska körsbärstonen som man hittar i italienska viner.

Costaseran och Campofiorin kvar. Borde ju vara lätt när det förstnämnda vinet är 2,5 gånger så dyrt som det sistnämnda. Lugn, bara lugn, Anders! Förhasta dig inte! Jodå. Det ena vinet är betydligt fylligare, mer balanserat. Och godare! Och titta! Visst syns det i färgen också. Choklad och körsbär gick att känna i båda vinerna. Och de är båda gjorda på de tre druvorna corvina, rondinella och molinara. Men som sagt; Det ena var betydligt godare.

Tillsammans med en av gästerna prickade jag in alla rätt. Resten av kvällen satt jag med ett självbelåtet och malligt flin spritt över hela ansiktet.

Dagen efter fick jag ett sms av en av gästerna: "Bra upplägg på provningen med en nivå som gav de med verkliga kunskaper möjligheten att komma till sin rätt, samtidigt som amatörerna ändå fick en chans att gissa sig till en tröstpoäng."

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om era vintips! Provade själv ett nytt vin häromdagen som jag tyckte var en riktig höjdare.

    Cafê Culture Pinotage (nr 2369)

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt sälja in Café Culture till Anders & Lena, med begränsad framgång...

    SvaraRadera