torsdag 9 september 2010

Vitvinsprovning hos pappa/svärfar/morfar

Min pappa har aldrig varit särskilt intresserad av matlagning. Inte alls för att vara korrekt. Men han vet verkligen att vara generös och att få sina gäster att känna sig välkomna. Ingen ansträngning kan vara för stor eller för krävande om det skulle kunna glädja gästen. Denna gång ville han bjuda på japanskt - misosoppa och sushi för att vara exakt. Närmaste staden serverar ingenting av detta, varför han gav sig iväg på en 3 timmas resa tor (och då pratar jag bara om själva restiden) till Uppsala enkom för att hämta med sig rätterna från en restaurang som han tycker gör maten, med önskat resultat. Litet stressigt hade det varit, erkände han. Men han ville ju inte servera gammal mat. Så över till vinprovningen.... Jaaaa, jag vet inte vad jag kan skylla på - smuts i vinglaset, extrem trötthet, olämpligt matintag för nära inpå vinprovningen, vind som kom från ett otrevligt väderstreck (vad det nu kan vara)... Ni anar resten...Pappa serverade tre viner blint, vi fick ingen ledtråd. Sedan skulle vi beskriva land och prisklass...
Meursault (nr 12677) av Meursault från Domaine Vincent Bouzereau från Meursault (del av Bourgogne), Frankrike. Gjord på Chardonnay. Jag lyckades faktiskt pricka in rätt land (mitt absolut enda rätt denna kväll). Men tyckte att vinet var surt och tyckte att det låg i en halt annat prisklass än sina modiga 279 kronor. Kanske att jag inte är så förtjust i hårt ekad chardonnay helt enkelt...Anders var mer lyrisk (bland de tre) och upptäkte både brödighet, oxidation och smörighet.
Concannon Chardonnay (nr 23032), av Concannon Vineyard, från Central Coast (Kalifornien), USA förde nog mina tankar till tropiska frukter både i doft och smak. Något litet uns av vanilj. Jag hade aldrig gissat på chardonnay. För mycket av det mesta. 89 kronor på systemet.
Husets Vita (nr 22735) från Spanien -alla övriga detaljer är höljda i dunkel. Jag trodde seriöst att vi talade viognerdruvan här. Blommig doft med inslag av både äpple, tropiska frukter och och päron i både smak och doft. 55 kronor för 1 liter....

Utan att fastna i några ytterligare detaljer kan jag ju meddela att Anders skrattade hela resterande helgen och tyckte att han har gift sig med någon som torde vara exceptionellt billig i drift....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar