söndag 26 september 2010

Wallenbergare med ärtor och potatismos

Medan Sigrid lägger pussel och Arvid spelar bokstavsspelet passar jag på att slänga ihop kvällsmaten. Eliten ovana jag har lagt mig till då det gäller att få jämnstora/tjocka biffar av malet kött/fisk är att pressa samman dem i en väloljad (och i detta fall även ströbröad) muffinsplåt, innar jag vänder dem direkt över på en vanlig bakplåt för att grädda dem i ugnen. Väldigt smidigt om jag får säga det själv.

Wallenbergare
  • 800 g finmald Kalvfärsfärs
  • 2 tsk salt
  • 1/2 tsk nymald vitpeppar
  • 6 äggulor
  • 3 dl vispgrädde
  • ca 1 dl vitt finsiktat ströbröd
  • 1/2 dl olja till att smörja muffinsformarna med.

Använd vispens degkrokar och blanda samman ingredienserna noga (allt utom ströbröd och olja). Låt stå i kylen över natten.

Olja in muffinsformarna - sikta ströbröd över och fördela över hela formarna. Fördela färsen jämnt över formarna. Vänd över en ugnspappersförsedd plåt. Låt gräddas i 200 grader C i cirka 15 minuter.

Servera med potatismos (finns redan beskrivet tidigare i bloggen), ärtor och rårörda lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar