torsdag 18 november 2010

Chenin blanc, gewurztraminer och semillon

Jag hade valt ut tre viner till provningen vi skulle ha till vår Halloweenmaskerad. Med tanke på temat borde vinerna vara "läskiga". Det var de kanske inte, snarare "läskande"...

Bellingham The Old Orchards Chenin Blanc 2008, Sydafrika, 99 kr.
Vi befinner oss i en fas då vi vill prova druvor som inte räknas till de allra vanligaste. Till den kategorin hör chenin blanc. För oss, vill säga.
Det här vinet bjöd på en tilltalande mix av smör, vanilj, rostat bröd och äpplen. En sådan där mix jag är svag för. Vinet var gott - även om ingen av de fyra deltagarna höll det som kvällens absoluta favorit.

Gewurztraminer Rèserve Henny 2009, Frankrike, 119 kr
Normalt sett är jag skeptisk till den här druvan - med just det här vinet som undantag. Varje gång jag dricker detta vin tänker jag "Gewurztraminer är kanske en helt OK druva, trots allt!" Vet inte om det är mer diskret än andra viner på den här druvan. Någonting är det.
Kvällens favoritvin för åtminstone två av deltagarna - dock inte för undertecknad.
Blommigt, kryddigt med den druvtypiska doften av litchi och rosor.

Tim Adams Semillon 2008, Australien, 149 kr
Det här tyckte jag var kvällens godaste vin - vilket jag var ensam om. Inte helt olikt det sydafrikanska chenin blanc-vinet. Fast godare, mer nyanserat, mer balanserat.
Förde tankarna till vi bordeaux - inte så konstigt då semillon är en av två tillåtna druvsorter i vit bordeaux.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar