lördag 27 november 2010

Tvårätters och två olika Shiraz hos moster Eva

Tåget tog oss hem till moster/syster/svägerska Eva. Anders och jag hade det väldigt skönt, moster Eva är litet av en magnet för barnen - dessutom serverades mat och vin vid sittande bord under trevlig stämning -vad mer att begära??? Sååååå skönt. Tyckte vi. Jag tror att Eva också hyste liknande uppfattning, barnens känsla för moster E. är ömsesidiga och vi ses inte så ofta. I sina urläckra fasettslipade "Bror"glas från Kosta serverade hon först ett rosé från Bourgogne följt av två australienska Shiraz. Båda mörkt blålila i färgen.

Fox Creek Red Baron Shiraz (2194, 100% Shiraz) från McLauren Vale, Australien. Kaffe mynta och björnbär. Inte lika "lent" mot gommen som det undre.

Brown Brothers Shiraz (6383, 100% Shiraz) från Victoria Australien. Hur fina glasen än är var det svårt att finna några specifika dofter, tyckte jag. Däremot smakade det desto mer med inslag av mynta, björnbär och choklad. Sammetslent är en tanke som kommer för mig varje gång jag dricker detta vin. Så gott, så gott.

Vilket som var godast? Anders, som sannolikt hyser hemliga drömmar om att få vara pilot under första världskriget, låt gå i form av tysk, rödklädd och baron - en hjälte är en hjälte är en hjälte, föll för Red Baron. Jag och syrran föredrog Brown Brothers lena toner. Möjligen att vi har fina minnen av just detta vin med statshuskällans källarvalv som vacker bakgrundsfond....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar