tisdag 9 november 2010

Variant av gåsmiddag- Gåslever från två länder med Sauternes i glasen

Vanligtvis runt denna tid på året brukar vi ha en gås i ugnen. Detta år tänkte vi istället göra en rätt baserad på gåsleverpaté - vi tänkte dessutom jämföra en ungersk producerad med en fransk. Till detta ett glas Sauternes (Castelnau de Suduiraut (nr 3690, 159 kr för 375 ml - ett sött franskt vin som smakar äpple - en suverän kombination för övrigt).

Halstrad gåslever med potatismos och stekta äpplen
  • 2 burkkonserver gåslevepaté, en ungersk, en fransk, skivade
  • 2 äpplen med borttagna kärnhus, skivade
  • hemmagjord potatismousse (finns tidigare i denna blogg)
  • persilja som dekoration

Stek äpplena på båda sidorna i en gjutjärnspanna. Halstra gåsleverpatéskivorna, någon minut per sida i en het panna. Servera. Njut!

Till efterrrätt åt vi ost och olika grönmögelostar - matchade det söta sauternesvinet som hand i handske.

Vilken gåslever som var godast? Från början var vi litte frankofila men det vände och på slutsträckan var det jämnt lopp.

1 kommentar:

  1. ÅÅÅÅH så ni får mig att längta efter gåslever! En syndig favorit hos mig, och jag hoppas helst över bröd och andra 'onödiga' assessoarer och sörplar gårlevern direkt - mums! Min pappa brukar ibland komma hem från sina Ungernresor med en liten gåsleverhälsning till mig, och det gillar vi starkt! ;-D

    Stor kram och hoppas att ni inte drabbas av alltför otäckt snökaos nu!

    Helena

    SvaraRadera