lördag 18 december 2010

Pitepojkar och toscabakelser, samt ett litet dagisrecept...

Nu gick jag aldrig på dagis då jag var liten, men liten har jag ju varit. Jag har ett starkt minne av att vi bytte "filmisar" med varandra, bestående av både filmstjärnebilder och Walt Disneys tecknade figurer. Idag tycks det var högvilt att byta recept! Här ovan en Banansmothie, med Arvids dagiskompis Viktor, 4 år, varma rekommendationer.
Själv har jag passat på att baka två julmåsten: Toscabakelser och Pitepojkar. Den senare har vi under hela min barndom kallat "E:n", eller möjligen Anisbröd emellanåt, jag visste inte ens att de hette just "Pitepojkar". Rulla dem gärna i socker, de påminner litet om munkar, men utan äppelfyllningen.
Pitepojkar
  • 1 ägg
  • 1/2 tsk salt
  • 1 pkt jäst
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 2 tsk anisfrön som mortlas
  • 3 dl strösocker
  • 5 dl mjölk
  • 150 g margarin, smältes
  • 16 dl vetemjöl
  • 1 liter rapsolja att fritera brödet i.

Blanda samman mjölk och margarin och värm till 37 grader C. Blanda ner samtliga ingredienser (utom rapsoljan) och låt jäsa i 30 minuter. Kavla ut degen så att den är ca 1 cm tjock. Skär ut cirka 7 cm breda remsor och indela dem var 3e cm. Låt dem jäsa i cirka 30 min.

Värm oljan i järngryta upp till cirka 160 grader C. Kolla med "brödprovet" att det är klart (en brödbit stoppas ned. Det ska fräsa till då brödet nuddar oljan och bli gyllenbrunt inom minuten).

Lägg ner några ofriterade pitepojkar i oljan. Vänd då kanterna börjar bli bruna och låt dem fritera färdigt. Tag upp med hålslev och låt rinna av.

Ha ett lock i beredskap ifall oljan skulle börja brinna. Torka av spisen hela tiden om det skulle droppa olja på den mellan varven. Släck INTE ev eld med vatten - då kan det bli en explosion. Toscabakelser

Botten

  • 2 1/2 vetemjöl
  • 3 msk strösocker
  • 100 g smält smör
  • 1 ägg
  • olja och ströbröd till formarna

Fyllning

  • 200 g sötmandel
  • några droppar bittermandelolja
  • 100 g smält smör
  • 2 ägg
  • 1 dl strösocker

Toscasmet

  • 100 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 3 msk vetemjöl
  • 3 msk matlagningsgrädde
  • 200 g sötmandel som kokat i vattenbad (=skållade) och fått skalen borttagna

Blanda samman degen till boten med hjälp av en mixer. Tryck ut den på de oljade och ströade formarna. Blanda fyllningens ägg och mandel med hjälp av mixerstav (äggen bidrar till att Du slipper få "mandeldamm" överallt utom i fyllningen. Tillsätt övriga ingredienser och fyll jämnt över bottnarna i formarna. Låt grädda i 175 grader C under 25-30 minuter.

Rör samman toskasmeten i en kastrull. Värm under omrörning, men ta det från värmen då det når kokpunkten. Om det hinner börjar puttra, skär den sig och smöret lever sitt eget liv, utanför övriga smeten (det gjorde mitt varför bullarna fick en tämligen blygsam plats på bilden). Bred den varma smeten över de gräddade formarna och ställ in i ugnen igen under 5-7 minuter. Låt dem kallna i formen.

1 kommentar:

  1. Vilken helt fantastisk & underbar blogg!! Otroligt vilken energi Ni har, blir alldeles matt när jag läser om alla middagar! Och aningen avundsjuk, skulle också vilja ha (tillbaka?)den orken.

    Vilken underbar uppväxt Ni ger era barn med så mycket fester, god mat och pyssel. Jag är verkligen imponerad! Både av allt Ni gör, men även att Ni lyckas dokumentera det också.
    En eloge till Er båda!

    Önskar er familj en riktigt God Julhelg!

    SvaraRadera