tisdag 8 februari 2011

Moules frites a la Mary Poppins

Häromdagen satt vi vid lunchbordet tre kollegor. En av dem hade en väldigt fin kavaj, vilket jag påpekade. Den tredje kollegan höll med och tillade glatt: "Jag har tänkt på att Ni två ofta klär Er brittiskt, mycket tweed, gärna västar i samma tyg som kavajen..." Så långt lät det ju väldigt bra och jag sträckte malligt på mig så att min rutiga väst kunde lysa upp hela matrummet med sin senapsgula färg. Så kom det: "När jag ser Er så tänker jag på....Mary Poppins!!!" :-D

Så här kommer Moules frites a la Mary Poppins. Arvid 4,5 år åt sin modiga fjärdedel av grytans innehåll, så jag skulle inte vilja påstå att den inte är barnvänlig. Sigrid 2,5 år, provade å andra sidan inte en enda, men hon äter helst bara vitt bröd med smör just nu.

Moules frites
  • 2 nätpåsar musslor
  • 6 vitlöksklyftor, finhackade
  • 5 charlottenlökar, finhackade
  • 2 msk smör
  • 66 cl vitt matlagningsvin
  • 5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 tsk salt
  • 1 tsk svartpeppar
  • 1 knippe bladpersilja, finklippt

Rengör musslorna under rinnande vatten. Dra bort ev "skägg". Släng musslor som inte sluter sig ens om Du knackar på dem och sådana som är trasiga. Fräs lökhacken i smöret och tillsätt vin, grädde salt och peppar. Låt stormkoka. Häll i musslorna och låt stormkoka i 5-7 minuter. Ta ifrån spisen. Ta bort de musslor som inte öppnat sig.

Servera med pommes stripes och majonnäs, helst hemmagjorda. Hur man gör majonnäs finner Du här.

Pommes stripes

  • 1 kg potatis som har skrubbats och skurits i klyftor.
  • 1 liter rapsolja
  • salt

Värm upp oljan till 125 grader C i en gryta. Tillsätt potatisen och låt koka i oljan i cirka 10 min under lock. Ta upp potatisen med en hålslev och låt dem rinna av. Öka värmen i grytan så att oljan når en temperatur på 175 grader C. Häll ånyo ner potatisklyftorna och låt dem anta en gyllenbrun färg. Ta upp dem med hålslev. Servera dem gärna ganska omgående. Ha alltid locket nära då Du använder olja. Skulle oljan börja brinna är det bara att täcka över med locket, då kvävs elden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar