onsdag 16 mars 2011

Veckans druva: Merlot

Merlot, eller merlot noir som den egentligen heter, förknippar väl de flesta med i första hand Bordeaux och då särskilt med St Emilion och Pomerol. Fast druvan går att hitta i nästan hela den vinodlade världen.
Forskare från Österrike har genom DNA-analys visat att merlots ena förälder med stor sannolikhet är cabernet franc. Vilken den andra föräldern är vet man ännu inte.
Inte undra på att cabernet franc, merlot och cabernet sauvignon blir en så bra druvblandning. I såväl Bordeaux som annorstädes. Cabernet franc är förälder till både merlot och cabernet sauvignon, vilka då är halvsyskon. Tänk, vilken bra ursäkt i blindprovningar! "Visst, visst, jag gissade på fel druva. Men druvorna är ju släkt, det var det jag noterade när jag gissade!"
Annars tycker jag att det är svårt att få grepp om hur merlot verkligen smakar. Snällare tanniner än cabernet sauvignon och en plommonaktig rundfruktighet. "Som cabernet sauvignon utan tanniner" som någon vinkännare uttryckt saken. Men ändå svår att få grepp om, som sagt.
Druvan mognar tidigare än cabernet sauvignon, men den är mer känslig för frost. Den är mer känslig för vid vilken tidpunkt den skördas. Väntar man för länge kan syrahalten i druvorna bli alldeles för låg.
Det går att hitta utmärkta viner som är gjorda på merlot som enda druva. Fast jag tycker ändå att den gör sig bäst i blandningar. Gärna då Bordeauxmixen.
Angående inledningen: Merlot noir? Finns det en merlot blanc också? Ja, visst är det så. Men den är inte en mutation av merlot (noir), som man skulle kunna tro. Däremot växer den i Bordeaux. Ungefär som man skulle kunna tro.

1 kommentar:

  1. Åh, Kusudamablommorna (skrev jag rätt nu?) är ju helläckra! Och nog tycker jag också att de ser komplicerade ut, men jag litar på dig att lim och tålamod gör susen.. :-)

    Gåslever ser jag i ett tidigare inlägg...mmm, jodå, det lyxade jag till med i Paris en kväll, och det må vara hur moraliskt inkorrekt som helst, med ååååh så gott det är!

    Stor kram och tack för snälla ord om mina bilder!

    Helena

    SvaraRadera