lördag 21 maj 2011

Inbjudningskort till barnkalas: Utklippt Mumin som låsanordning

I vintras gjorde jag alla hjärtans kort för glatta livet. Dessa blev jag så väldigt nöjd med att jag direkt började fantisera om att använda kortmodellen även vid andra tillfällen. Och vad vore väl inte bättre än att göra något liknande till inbjudningskort till kalas? Då Arvid är väldigt förtjust i Mumintrollet kändes detta som en ganska bra stomme.

Vill man kan man rita en mer geometrisk figur en denna - då kan man klippa båda sidorna samtidigt.

Jag valde att rita en figur och så ritade jag ena sidans konturer på kortets ena sida och andra delen på kortets andra sida. För att Mumindelarna ska kunna mötas på mitten, valde jag att rita bilden 5 centimeter från papperets nedre kant på båda sidorna.

Då jag väl hade klippt ut konturerna fyllde jag i dessa i svart och fyllde i resterande streck på figuren, för att Mumnin skulle bli, just Mumin.

Låsanordningen, så att delarna låser sig samman till en muminfigur ordnas genom att man klipper uppifrån och ner till kortets mitt, med muminkonuren på ena sidan och kortet i övrigt på andra sidan klippet. Sedan klipper man nedifrån och upp på motsatta sidan på motsvarande sätt.

4 kommentarer:

  1. så duktig du är.
    Ha en bra lördag!
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Vilken kul grej, finfin blev dom. Synd man inte bjuder in till barnkalas någon gång...:)

    Ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Nå, varför låta det hindra en - jag undrar om inte vuxna skulle bli litet småglada de ocksåav en mumin i brevform...:-D

    SvaraRadera