lördag 18 juni 2011

Smörgåstårta - matjessilltårta med champagne i glasen på nationaldagen!

Inför nationaldagen passade jag på att göra två kusudamablommor i blått och gult att ha både som fönster- och borddekoration. Vid insikten av att Anders under tiden hade passat på att jämna mina nyplanterade björkskott jämns med marken med grästrimmern, kunde jag måhända ha använt min tid på bättre sätt (nya är planterade och vi håller tummarna). Nå, med en blågul flagga mitt på bordet, vita servetter på det vita träbordet och dukningen var klar. Matjessillstårta
300g kavring
100 g smör
Fyllning
5 kokta kalla potatisar, tärnade
2 burkar matjessill (häll bort spadet)
1 knippe gräslök
4 dl västerbottenost, riven
5 dl creme fraiche
2,5 dl keso
1 krm peppar
Garnering
4 ägg
blommor från gräslök
Mixa kavring och smör och tryck ut i en 20X30 cm form. Blanda samman fyllningen och dtryk över. Dekorera med garneringen.
Billecart-Salmon Brut Réserve (nr 7454, 195 kr 1/2 flaska, 40 % pinot meunier, 30 % pinot noir och 30 % chardonnay, Champagne i Frankrike)
Litet av en besvikelse faktiskt. Vi läste att den skulle vara brödig (ett måste för oss- champagne ska ha litet rostat bröd över sig om vi får välja) icke så, den smakade mer som en bubblig chablis med mycket mineralton över sig. Vi tycker om chablis - men inte då vi öppnar en champagne.

1 kommentar:

  1. En ny variant av matjessilltårta, låter mycket intressant! Ska absolut prova, vi är lite smått tokiga i sill som ni kanske vet vid detta laget:)

    Hoppas ni har en härlig helg,
    Anki

    SvaraRadera