tisdag 20 september 2011

Tvårätters fiskmeny med pilgrimsmusslor och torskrygg

Så var det fredag igen! Egentligen skulle Anders stå för dukningen och jag för matlagningen. Vi var båda överens. Så tittar jag på servetterna och bara inser att de skulle vara såååååå fina brutna som en skjorta - färgen är som gjord för det. "Anders, får jag vika servetterna?" Det fick jag, men för övrigt var Anders bordsdekoratören medan jag gav mig i lag med grytorna. Halstrade pilgrimsmusslor med vaniljdoftande pumpacreme har jag gjort tidigare och det är något av en favorit. Så enkel, så lyxig och framförallt SÅ GOD - allt smälter samman på tungan....
Torskrygg har jag aldrig försökt mig på. Jag måste tillstå att det är programmet "halvåtta hos mig" som har fått mig på dylika tankar. Senast jag såg det åt deltagarna torskrygg täckt av pesto och stekt pancetta. Nu skulle jag servera två vita viner och för att det skulle funka med dessa två, båda med tämligen hög fruktsyra, gjorde jag om receptet en del och lade till citron.

Torskrygg med vitlök- och persiljebaconfras
800 g torskryggsfilé
40 g bacon, finklippt i små, tunna tärningar
2 msk smör
1 msk persilja
1 skalad vitlök, pressad
Lägg torskryggsfileerna i en smord form. Mixa samman smör, persilja och vitlök och fördela jämnt på ovansidorna av fisken. Stek baconet och strössla baconet jämnt överst. Droppa citron över. Ställ in i ugnen på 175 grader C. i cirka 25 min.
Servera med ris.Chablis 1er Cru "Les Vaucopins" av Maison Labert Bichot (2007, 100% chardonnay) från Chablis (del av Bourgogne), Frankrike. En sökning om vinet (som köptes på en finladsfärja) berättar att "Viviers är namnet på en liten by mitt i Chablis området. Slottet med vingården byggdes i början 1600-talet och dess viner serverades vid de kungliga borden vid den tiden." Precis som de flesta chabliser stämde det väl in på beskrivningen torrt, friskt och fruktigt med inslag av mineral, gröna äpplen, blodapelsin och smör. Priset har vi ingen koll på men vi tror att det ligger i spannet 200-300 kronor. Första dagen tyckte vi att det var mycket bättre än jämförelsevinet. Tvåan kändes blaskigt även om doften var god och lovande. Dag två (vi brukar ofta korka upp två flaskor på fredagskvällen för att kunna jämföra och spara knappt hälften till lördagen för att då prova igen) gick det ganska jämnt upp. Och om man då tänker på att vin två kostade en tredjedel...

Bourgogne Aligoté (nr 5500, 99 kronor, 100% Aligoté) från Bourgogne Frankrike. Den andra tillåtna druvan (jämte chardonnay) i Bourgogne. Mycket päron i doften. Smaken var desto neutralare, med drag av citrus.

Anders och jag har ett litet personligt minne av det senare vinet. Vi var på Skansen i början av vår bekantskap. Vi skulle ha picknick - jag hade packat ner just detta vin på Aligotédruvan. Kallt som attan var det. Och blåsigt. Men såååååååååååå mysigt. Jag tror att jag mottog många bonuspoäng där och då bara med kunskapen om vad andra vitvinsdruvan i Bourgogne hette...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar