måndag 31 oktober 2011

Trerätters halloweenmeny: Pumpasoppa, svamplasagne och mintchokladtårta

Idag tänkte vi beskriva själva halloweenmiddagen, för att imnorgon fördjupa oss på festiviteterna.
Förrätten, pumpasoppan med fingerbrödet, åts med god aptit. Receptet lade jag redan in i gårdagens inlägg.
Huvudrätten har vi ingen närbild på, men tittar man noga i bildens förgrund - då kan man se den.
Svamplasagne
2 pkt svamp, torkad
2 st gula lökar, finhackade
3 st vitlöksklyftor, finhackade
2 msk smör
1 tsk salt
3 krm svartpeppar
2 dl vispgrädde
3 msk parmesan, riven, färsk
Bechamelsås
2 msk smör
3 msk vetemjöl
7 dl mjölk, varm
1 st tärning grönsaksbuljong
Pesto
1 st basilika, kruka
50 g pinjenötter
2 st vitlöksklyftor
3 msk parmesanost
3 msk olivolja
Lägg den torkade svampen i blöt i ljummet vatten minst 30 minuter. Stek lökhacket i smör utan att de tar färg. Krama ur den blötlagda svampen, blanda ner den också.
Låt alltsammans steka ca 10 min på medelgod värme. Gör under tiden béchamelsåsen. Smält smör i en kastrull och vispa ner vetemjöl. Vispa ner varm mjölk och lägg i buljongtärning. Koka upp och låt småkoka ca 5 min. Ställ åt sidan. Pesto: Mixa basilika, 40 g av pinjenötterna, vitlök och parmesan. Tillsätt samtidigt litet olja, lite i taget. Sätt ugnen på 200grader Celsius. Krydda den stekta svampen med salt och peppar. Blanda ner grädde och låt puttra ca 1 min. Blanda ner parmesan. Varva i en stor form lasagneplattor, svampstuvning och béchamelsås. Avsluta med ett lager lasagneplattor och bred på peston. Ringla lite béchamel på och strö resten av
pinjenötterna ovanpå. Grädda i 40 minuter i mitten av ugnen.

Mintchokladtårta
200 g smör
100 g mörk choklad, (70 %)
100 g after eight choklad 12 bitar
4 st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 krm salt
Glasyr
50 g smör
100 g after eight choklad, 12 bitar
2 dl florsocker
Garnering

After Eight choklad runt om

Sätt ugnen på 175 grader Celsius. Smält smör, choklad och After Eight i en kastrull och låt svalna. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Blanda ner chokladsmöret. Vänd ner ner vetemjöl, kakao, bakpulver och salt. Smörj en springform med smör och fördela ut kokos runt. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt svalna och låt kakan stå kvar i formen.Smält smör, grädde, florsocker och After Eight till glasyren. Låt svalna något. Häll glasyren över kakan. Lossa kakan från formen med hjälp av en kniv och garnera med After Eight runt kanten. Låt stelna i kylen 2-3 timmar.

4 kommentarer:

  1. Härlig meny på en, förmodligen, lika härlig fest! Där skulle man varit med... :-(. Vår febriga lilla häxa mår bra nu, men så typiskt att bi sjuk en sådan dag.

    SvaraRadera
  2. Vilken tårtaHa en fin vecka!
    Kram
    Hanna.

    SvaraRadera
  3. Hej du, hittade hit via en kommentar hos mig, tack för den. Hit vill jag ju hitta igen, hoppas det är ok att jag lägger till dig bland mina mat och pyssel bloggar. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Pernilla: Vad synd att Ni inte kunde komma, men sjukdomar rår man ju inte för (har jag hört :-D)

    Hanna: Tack och tack detsamma.

    Gela: Vad gullig Du är, tack!

    SvaraRadera