måndag 3 oktober 2011

Weekend hos mamma/mormor och svärmor!

Så var det dags att besöka mamma/mormor/svärmor.

Jag vet inte om jag blir extra bortskämd som skilsmässo"barn" (jag var visserligen 27 år då de skildes, men "barn" till sina föräldrar är man ju oavsett, jag vet inte var gränsen ska anses gå och vad skulle det annars skulle heta?) men föräldrarna vänder verkligen ut och in på sig själva för att vi ska trivas då vi kommer på besök.

Mamma koketterade med inte mindre än tre olika frukostar, yoghurt och müsli till Anders, risgrynsgröt till barnen och kaffe och smörgåsar med alla tänkbara pålägg till mig. Därtill inte mindre än tre olika morgontidningar. Behöver jag säga att vi kände oss väldigt kungligt mottagna?

Min mamma är inte överdrivet road av matlagning, men då är det ju så finurligt att man kan ta hjälp. Hon hade köpt 2 färdiggrillade kycklingar till dag två. Grönsakslasagnen hjälptes vi åt med.

Grönsakslasagne.
1/2 pkt lasagneplattor
1 purjolök, finhackad
1 röd paprika, finhackad.
1 gul paprika finhackad
500 g creme fraiche uppblandat med salt och peppar efter smak
ostskivor till topping.
Stek löken i smör och rör ner paprikorna. Då allt blivit mjukt rör Du ner cremefraiche blandningen - eventuellt litet mjölk.
Varva lasagneplattor och fyllningen i den smorda formen. Toppa med ostskivor. Grädda i 175 grader C i cirka 1 h.

Tack för en suveränt mysig helg mamma/svärmor/mormor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar