lördag 19 november 2011

Tammsvik

Två dagar på Tammsvik i Upplands-Bro kommun. Maten , omgivningarna och vinet - helt superbt. På kvällen serverades en trerätters, med ett tillhörande vinpaket för den som så önskade. Jag och en kollega delade på ett vinpaket, att dela ett sådant på två är något jag verkligen rekommenderar. En hel vinmeny kan kännas litet väl maffigt tycker jag, men en halv - det är ju hur sommelieren har satt samman maten med vinet och hur väl "smakerna gifter sig med varandra" som man vill veta. Serveras det många rätter kan det vara just ett smakprov man vill ha - inget mer. Jag måste erkänna att idéen var inte min, men jag kommer absolut att introducera idén till Anders.

Efterrätten - som bland annat bestod av chévreostparfait var en riktig höjdare, i likhet med en del av förrätten - rostad fänkålssoppa. Båda nämnda rätter kommer kommer vi att att testa hemmavid inom en inte alltför fjärran framtid. Jag blev tillfrågad att hålla i en programpunkt innan. Innan jag hann fundera över vilka siffror jag skulle servera och i vilken ordning (arbetar som analytiker) kom följdkommentaren: "Tror Du att Du skulle vilja presentera några servettbrytningar?" Vad glad jag blev. För att alla skulle kunna se vad jag fjorde - spelade vi, jag och en kollega som agerade kameraman, in fyra olika servettbrytningar innan som kunde presenteras på storbild, medan jag berättade. De jag valde är väldigt enkla och bygger på samma grund :"Vik servetten diagonalt...." nämligen pyramiden, mitran, kronan och franska liljan. Då vi väl hade visat alla filmsnuttar (ca 1 min vardera)fick deltagarna välja vilken de ville göra med de pappersservetter vi hade lagt fram. Svar: franska liljan. Jättekul att se engagemanget. Jag hoppas och tror faktiskt att en och annan slumrande servettbrytare/-erska väcktes.

2 kommentarer:

  1. Mysigt med konferens på hemmaplan. Och vad roligt att få chansen att smyga in ett stort intresse i jobbsammanhang, är säker på att det var mycket entusiasmerande och uppskattat!
    Kram på er!
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Den där rostade fänkålssoppan med tillbehöret ser vi verkligen fram emot att läsa om när ni har gett er på, den låter onekligen smarrig!
    Tack för fina tipset på servettbrytningen som vi hade på vårt 16-års firande, så enkel att göra och ändå så fin!

    SvaraRadera