torsdag 15 december 2011

Luciafirande, mandelmusselbak och glöggprovning

Luciafirande på dagis. En juldikt på fyra verser skulle läsas av barnen. Vilka ville läsa? Arvid och Sigrid räckte upp handen. Sigrid ansågs vara för liten, men Arvid fick tilldelat en vers. Han var jätteglad. Versen satt redan innan han kom hem veckan före Lucia.Versen skulle läsas tillsammans med två andra barn från en annan barngrupp. Lagom till dagen D drabbades han av prestationsångest. Njae han ville inte öva med de andra barnen. Vi sade att han inte måste om han inte ville men att han nog skulle vara väldigt nöjd med sig själv om han genomförde läsningen.Det började med att barnen strömmade ut och sjöng några julsånger. Jag försökte vinka till Sigrid, men hon var helkoncentrerad på sitt framträdande. Hon kunde alla sånger. Sedan var det dags. Från början trodde nog Arvid att de andra två barnen skulle höras jättehögt, men vi hörde ingenting. Tills...vår lille hjälte stämde upp högt och ljudligt och lagom fort. Vad nöjd han såg ut efteråt. Vad malliga vi var.Väl hemma värmde vi upp två sorders glöggsorter som vi drack till pepparkakor, saffransbullar och mandelformar.
Vi testade Blossa Årgångsglögg 2011 - detta år med kaffesmak. Vi är nog ganska fyrkantiga när det gäller glögg - ursprungsvarianten är ändå den godaste, denna smakade sprit och syntetiska smaker. Barnglöggen var nästan godare. tyckte vi. Men där är vi som sagt väldigt oflexibla, felet ligger snarare hos oss än hos Blossa. Inför lucia skyndade vi, jag och Sigrid, oss med att bli färdiga med mandelformarna. Dessa, med grädde och hjortronsylt är ett måste i juletid. Mandelformar (mandelmusslor)
1 dl skållad mandel
3/4 dl strösocker
100 g smör
2 dl vetemjöl
0,5 lätt uppvispat ägg
smält smör till pensling
20 formar
Skålla mandel ( 1 min i kokande vatten). Låt svalna. Tryck ut mandeln mellan fingrarna och släng skalet. Mal mandeln i matberedaren. Sätt ugnen på 175-200 grader. Rör ihop socker och smör. Tillsätt mandel, det mesta av mjölet och ägg. Arbeta ihop degen på bakbord med resten av mjölet. Pensla formana med lite smält smör. Ströa formarna med ströbröd så släpper de lättare då de är färdiga! Kläm ut deg med fingrarna i formar. Ställ på ugnsplåt och grädda i 8-10 min. Stjälp dem ur formarna när de är varma.

3 kommentarer:

  1. Vad skoj att Arvid gjorde det. Claes och jag fick ju höra dikten i helgen och han kunden den ju utantill och allt. Skoj att han dessutom våga prata tydligt och klart så att det hördes vad han sa. Moster Eva och Claes är mäkta stolta.

    Nästa gång kanske Sigrid också är stor nog att få göra något för hon ville ju så gärna och kunde ju Arvids text minst lika bra. Viljan kan som bekant försätta berg.

    Personligen ser jag nu fram emot kvällen när det bär mot Uppsala igen för en hel del aktiviteter som ni får reda på sedan, men lite pyssel bör nog hinnas med också.

    Hälsa alla med massor av kramar
    Moster Eva

    SvaraRadera
  2. Åh så mysigt det ser ut! Jag saknar verkligen Luciafirandet här borta i utlandet, och jag tror att mina killar skulle ha tyckt att det var så mysigt... Som det är nu vet känner de ju knappt till traditionen, mer än vad jag har berättat...

    Jag förstår att ni var stolta över Arvid, och det får man vara som förälder! Jag kan tänka mig att han var jätteduktig och det där att tala högt och tydligt inför folk, det är ju en gåva att vårda.

    Kan ju erkänna att inte ett öga var torrt på killarnas julspel här heller. Sam som snögubbe och Joshua som apelsin... det ni! :-)

    Hoppas ni får en jättefin jul - stor kram från
    Helena m familj

    SvaraRadera
  3. Åh, så stolta ni måste ha känt er, härligt! Och en stor eloge till Arvid för att han vågade ta i från tårna! Sigrid får också en eloge för fint bakande:)

    SvaraRadera