söndag 4 december 2011

Tre olika juldukningar - pepparkaksdukningen, den vintergröna och den med jullöpare i mitten.

Ibland kan inspirationer "gå runt". För litet sedan kunde man läsa på den trevliga bloggen Mårtenssons Kök om firningen av deras sextonårsdag och om deras servettbrytning i form av ett hjärta. Tipset till servettbrytningen hade de fått av...ja Ni anar. Jag blev både glad och, inte minst litet mallig. Jag blir verkligen lycklig om något vi gör här inspirerar andra. Nå, vi skulle just till att baka pepparkakor, (samma gamla vanliga så jag bryr mig inte om att lägga in det iår. Jag rekommenderar den dock varmt - degen är så vansinnigt god att en dubblering är enda hållbara för den som till äventyrs även vill BJUDA på några kakor) varför jag började fundera - varför inte göra en pepparkaksdukning, med servetterna, nu bruna, vikta som hjärtan? Ur brun filt stansade jag ut "pepparkakor" och dekorerade den vita duken med, men det hade fungerat lika med riktiga pepparkakor (om man inte har tre svåra pepparkaksfreaks (en är undertecknad) i familjen och därför betvivlar dukningens överlevnad fram till åtminstone själva sittningen) .Mörkgrön dukning med några färgstarka blommor och vita tallrikar tycker jag är väldigt vackert.
Förra året lärde en kollega mig att vika medeltidsskon, vilken gör sig väldigt bra i sammanhanget.

Min pappa har vävt en hel del dukar och löpare (han var dessutom både förtjust i, och duktig på, att brodera dukar då jag var barn. Detta skämdes han litet för, kom någon förbi vårt hem gömdes handarbetet undan - fast de klara resultaten visade han gärna upp.)

Många av dessa har juliga färgkombinationer. Här pryder en av dessa bordets mitt, över den vita damastduken. Tallrikar, servetter och värmeljushållare går i samma färger.

1 kommentar:

  1. Klart du ska bli mallig, du är ju en fena på sådana här finfina saker! Och visst är det härligt att vi kan inspirera varandra här ute i cyberrymden:)

    SvaraRadera