måndag 30 januari 2012

Halstrade laxfjärilar med dillstuvad potatis och pinot gris i glasen

I fredags hade jag tänkt ut en snabb rätt, som ändå gänns god och vällagad. Arvid och Sigrid var jättehungriga. Skulle vi strunta i att duka fint och satsa på att de skulle få maten fort istället? Arvid tittade på mig som om jag kom från mars; "Är hon inte riktigt klok? Så vi enade oss vid litet halvsnabb dukning (mindre duk än vad bordet kräver som dock var hyfsat struken. Litet brutna servetter på det).Dillstuvad potatis
1 kg potatis, fast sort
1 msk dillkrydda
Bechamelsås:
2 msk smör
4 msk vetemjöl
5 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
salt och malen vitpeppar
Béchamelsås: Smält smöret i en kastrull. Lyft av från plattan och rör i vetemjölet. Sätt tillbaka på värmen och tillsätt grädden och mjölken under omrörning Låt såsen småkoka i 10-15 minuter. Krydda med salt, dill och peppar. Skala och koka potatisen. Låt den svalna och tärna den. Häll den heta såsen över potatisen och vänd ner försiktigt.

Laxfjärilar
600 g laxfilesida (med skinn)
Dela laxfilén i fyra lika stora delar. Skär på köttsidan ett snitt på delarnas mitt, ända ner till skinnet, inte genom skinnet dock. Vänd skinnsidorna mot varandra - voilá -en fjäril. Halstra några minuter per sida.

Till detta drack vi ett pinot gris från Alsace av Dopff. Hittar den inte på systemet, men tror att den kostade runt 110. Vinet var verkligen klockren till maten. Aromatiskt med litet högre syra än väntat - Anders trodde först att det var en riesling...

1 kommentar:

  1. Konstigt, dillstuvad potatis skulle jag aldrig få för mig att laga själv, känns för gammaldags på något sätt, men det är väldigt gott att bli bjuden på det. Har en kompis som gör suverän sådan!

    SvaraRadera