torsdag 12 januari 2012

Shiraz, syrah och mousserande shiraz

Den här kvällen provade vi tre viner på druvan shiraz/syrah. Först ut var ett mousserande vin från Australien, därefter två "vanliga" rödviner.
Deakin Estate Reserve Sparkling Shiraz, nr 77082, 108 kr.
Det känns onekligen lite konstigt att dricka ett rött mousserande vin - dessutom gjort på en så pass tuff druva som shiraz. Australiensarna sägs dricka det till kalkon, men jag kommer på mig själv att sitta och längta efter nötchokladpraliner, såsom trillingnöt. Måste prova den kombinationen någon gång.
Smaken är mer intressant än god. Det är inte ett vin jag skulle vilja drick tre-fyra glas av.
Penfolds Thomas Hyland Shiraz 2009, nr 6301, 109 kr.
Även detta vin från Australien. Penfolds är en pålitlig producent och det här vinet är mer återhållet och tyglat än vad vissa australiska shirazer kan vara. Björnbär, mint och en rostad ton. Kvällens godaste vin, enligt värdparet och en av gästerna.
Donna Maria Syrah 2009, nr 6881, 119 kr.
Från Chile. Trots "syrah" i namnet, som skulle kunna indikera europeisk stil, så känns det väldigt mycket som ett Nya världen-vin. Känns som en karikatyr av ett australiskt vin. Yvigt och något överdrivet. Gummidoften var så påtaglig att det gick under namnet "gummivinet" under kvällen. Dock rankat som godast av en av gästerna.

1 kommentar:

  1. Intressant!
    Gummidoft, kan de vara detsamma som det jag tycker doftar och smakar "ny regnrock" eller såna där giggar i mjukplast som man fiskar med? Låter kanske konstigt, men det är en av mina favoritsmaker i rött vin och just nu har jag ingen favorit med den doften/smaken.
    Annat var det i slutet av 90-talet när min älskade rioja Montecillo var bra. Mycket regnrockssmak hade vinet på den tiden. Dessutom var det husets vin på Mamas& Tapas där jag var en del eftersom jag hade en vän som bodde nära...

    SvaraRadera