lördag 25 februari 2012

Dukning med inspiration av den venetianska karnevalen

Egentligen slutade den venetianska karnevalen redan i tisdags. Men det kan inte hjälpas. Jag hade planerat dukningen under en längre tid. Jag hade till och med försökt mig på att göra en egen mask (Täckte mitt eget ansikte med metallfolie för att ta fram mina anletsdrag. Sedan klippte jag långa slanor av tidningspapper, doppade dessa i ett mjöl och vattenbad innan jag täckte foliemasken med detta. Jag lät det torka en vecka sedan var det dags för nästa lager, nu bestående av slanor av toalettpapper doppat i en mjöl och vatten blandning). På upploppet fick jag faktiskt kasta in handduken, en frän ättiksodör spred sig från min mask (- sannolikt hade lagren inte hunnit torka tillräckligt mellan varven). Snabbt sände jag en beställning till min kusin, som helt lämpligt har en webbutik, Ofelias hus, med bland annat önskad venetiansk mask. Shoppade den som bars av venetianska pestläkare då det begav sig på 1500-talet - "longnose". Så häftig!!! Bordet var dukat med en svart grundduk med mörklila linnelöpare och -servetter från himla. Lila ljus i mässingljusstakarna och svarta tallrikar, guld, svart och lila var kvällens färger!!!Servettbrytningen "trekanten" kommer "snart i en blogg nära dig".

4 kommentarer: