fredag 16 mars 2012

Det Habsburgska imperiets hemliga servettbrytning

På senaste tiden har vi haft olika teman vid våra helgmiddagar. Så även denna helg: Österrike.

Österrike har en egen officiell servettbrytning, Habsburgska imperiets servettbrytning. Endast fem personer lär ska veta hur servettbrytningen görs (ja, fram till idag då). Den bryts vid officiella middagar som hålls av Österrikes regering. Jag kan inte svära på att de är brutna 100 procent efter originalet - men jag kan inte sågon skillnad om jag jämför med originalet på bilder av motsvarande på någon Österrikisk hemsida. Servettbrytningen kräver stora servetter. I början av bildsekvensen använde jag mig av 45X45 cm servetter. Dessa var alldeles för små. Jag testade på 64x64 centimeters, men även där fick jag kasta in handuken. Till slut använde jag mig av linnehandukar på 74X54 centimeter och vek dem bara i tre delar från början istället för fyra. Då gick det bättre. Idealet hade varit meterstora servetter, men några sådana äger jag inte...Ännu...
Habsburgska imperiets servettbrytning
Vik servetten på mitten, med den öppna sidan från dig.
Vik servetten på mitten igen.
Vik ner högra kanten mot dig.
Gör likadant med vänstra kanten.
Dra upp mitten och lägg den som en trekant över ena sidan. Första servetten på bilden ovan visar hur det ska se ut nu.
Öppna upp främre kanten och vik den som en trekant.
Vik öpp den nedre trekantsdelen över de övriga delarna.
Vik den övre lösa trekanten i en rulle utåt.
Gör likadant med nästa lösa kant.
Vik över mittenpariet över dessa så att du kan fokusera på andra sidan.
Gör likadant med andra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar