torsdag 31 maj 2012

Servettbrytning i den högre skolan - Joan Sallas på Hallwyllska museet

 En söndag för några veckor sedan bar det av till Hallwyllska palatset. Museet visar prov på den katalanske konstnären Joan Sallas enorma kunskaper inom servettbrytning. Åk dit om Ni inte redan har varit där!!!  Helt fantastiskt. Jag läste någonstans att Joan Sallas har doktorerat i servettbrytning från 15-1600-talet.
Jag vet inte om detta är sant eller inte, men det förefaller högst troligt. Arvid och Sigrid beundrade verkligen hans hantverk. Arvid utbrast: "Han är mycket bättre än Dig mamma!" Det var dagens underdrift. Vi var på guidad tur av själva patatset först. Som pricken över i:et har jag nog aldrig lyssnat på en så engagerad och proffsig guide tidigare på Hallwyllska. Och där håller de ändå genomgående hög kvalitet.
I rundvandringen av servettbrytningar gick det att läsa att servettbrytningar kan indelas i nio olika familjer: Ovan ses Mössfamiljen
Familjen Tvillingar
Påsfamiljen.

Obelisk familjen...
Solfjäderfamiljen
Symmetrifamiljen
Familjen Lager-på-Lager
Eller var detta familjen lager på lager? Vart tog i sådana fall näckrosfamiljen vägen?
Och så slutligen Rullfamiljen.
Denna alpbergsliknande duk tog timmar att iordningsställa. Tydligen tryckte man bara ner den på bordet då det var dags att äta, då det begav sig.
Nå, Ni ka ana att detta är inte det sista Ni har sett av detta i bloggen. Under hösten, på fredagar naturligtvis, tänkte jag roa mig med att klura ut hur familjemedlemmarna ovan har brytits. Sommarens fredagsservettbrytningar är redan färdiga. Men jag skulle tycka att det vore spännande att genomlysa hela familjer, efter bästa förmåga och förstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar