söndag 10 juni 2012

Macarons i olika pastellfärger och slottstårta

Egentligen var det viljan att duka i pastell som fick mig att kasta mig in i macaronsträsket. Jag har en bit kvar men börjar så smått begripa det hela....Jag blandade dock i en smula för mycket mandelmjöl varför smeten inte flöt ut på önskat sätt...från början....

Macarons

8 normalstora äggvitor
50 gram strösocker
250 gram mandelmjöl
500 gram florsocker

Sikta mandelmjölet ihop med florsockret. Ställ åt sidan sålänge. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt strösockret under vispning. Tillsätt hushållsfärg om du vill.
Vänd försiktigt ner äggen i mandelblandningen. Vänd till en jämn smet. Rör inte för mycket!
Prova att klicka ut en sked smet på bakplåtspappet. Den ska flyta ut så att ytan blir slät men fortfarande hålla formen.

Trä en spritspåse över en kanna eller liknande och fyll påsen med marängsmeten.
Spritsa jämna klickar smet på bakplåtspapper.

Låt macaronsen stå och torka i 30-60 minuter. De ska vara lite torra på ytan innan de gräddas, det hjälper till att hålla formen. Sätt ugnen på 160 grader under tiden.

Grädda i 10-12 minuter. De ska vara fasta på ytan. Låt dem svalna innan de tas bort från bakplåtspappret.
Fyllning:
3 dl vispgrädde kakas upp och
300 g vit choklad rörs ner.
Chokladen ska blandas helt med grädden. Ställ sedan fyllningen kallt. Vips upp och blanda med lämplig karamellfärg. Spritsa i en ring på en macaron. Placera en annan macaron över.
Jo då det vart en hit....
Slottstårtan gjorde jag av en vanlig sockerkaka -(i rektangulär form). Varannat varv hallonsylt, varannat varv en blandning av grädde och smält vit choklad. På de översta två lagren (av fyra) har jag inte lagt på sockerkaksbotten på mittersta tredjedelen (detta för att få till två torn). Som dörr och fönster har jag använt after-eight och annan choklad. Lilafärgad grädde har spritsas längs efter tinnar och torn. På åtta grillpinnar har jag placerat lika många lilafärgade marsipanvimplar. Tornen är prydd med varsin lilafärgad krona av lila marsipan. Blir marsipanen böt av all karamellfärg är det bara att blanda i mer florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar