torsdag 5 juli 2012

Två viner från Ribera del Duero


Ribera del Duero är beläget 15 mil nordväst om Madrid. Det ligger i regionen Castilla y León. Ribera betyder flodstrand och floden i fråga heter Duero i Spanien för att i Portugal byta namn till Douro.
Druvan för röda viner är här, liksom i Rioja, tempranillo. Kärt barn har ju som bekant många namn och tinta del pais och tinto fino kallas tempranillo ofta för i denna region.
Sommarens heta dagar och svala nätter (vinodlingarna är belägna på 700 - 850 meters höjd) säkerställer att druvorna mognar (värmen) men ändå bevarar syran (nattsvalkan), vilket gynnar det färdiga vinet.
Är vinerna då lika vinerna från Rioja? Ja och nej. Man kan känna druvsläktskap (eller är det snarare släktskap i ekfatsbehandling?), men vinerna från Ribera del Duero är i regel mer fylliga och koncentrerade. Bjuder på lite mer motstånd i munnen.
Vi provade två viner i denna lilla vinprovning:
Pesquera Tinto 2007, Ribera del Duero, Spanien, nr 72731, 174 kr.
Mörka bär med påtagliga tanniner och markerad fruktsyra. Så här tänker jag mig de lite kraftigare vinerna från Ribera del Duero.
Celeste Crianza 2008, Miguel Torres, Ribera del Duero, Spanien, nr 73022, sex flaskor för 1056 kr.
Lite mjukare framtoning här med tydliga ekfatstoner. Det här vinet skulle jag snarare placera i Rioja vid en blindprovning. Den långa , vaniljtonade eftersmaken gör att det här vinet vinner vinduellen den här kvällen.

1 kommentar:

  1. Hmm... tror att det som "spökar" kan vara att Celeste nog är gjord för att vara mer drickbar som ung - "Brought to you by Torres, the producer of Gran Sangre de Toro and Gran Viña Sol". :-) Men jag tycker absolut den har haft Ribera-karaktär och varit bra när jag provat den, även om jag inte provat just 2008.

    Pesquera däremot brukar må bra av lagring, och tål riktigt lång lagring; de kan vara riktigt tanninstinna och närmast svårtuggade när de släpps. Den vanliga Tinto Crianza är ofta ett riktigt bra köp.

    Det lustiga är att Pesquera är framställd enbart på amerikansk ek, medan Celeste är framställd på en blandning av fransk och amerikansk ek, men ändå känner ni ekvanilj i Celeste och inte i Pesquera. Jag är dock inte förvånad, för den amerikanska eken brukar inte vara så uppenbar i Pesquera. När jag serverade en mogen Pesquera blint till ett gäng erfarna vinprovare intalade de sig varandra att det var en bra Bordeaux, och de bara tvekade mellan Pauillac och St.-Julien... :-)

    SvaraRadera