söndag 30 september 2012

Extra servettbrytning: Hovsnibben


I somras var jag litet besatt av att börja mornarna med att klura ut en servettbrytning, fota och lägga in på bloggen. Till slut hade jag täckt in fram till och med maj nästa år. Så till min stora glädje var det en bloggläsare som undrade om en specifik servettbrytning häromveckan: Hovsnibben. Kunde jag möjligtvis den? Så glad jag blev!!! Fast nu är ju alla fredagar intecknade för ganska lång tid framöver, varför jag får talla litet på andra dagar....

Denna servettbrytning började användas redan på 1700-talet. Resultatet är väldigt lik servettbrytningen pyramiden, men tillvägagångssättet är helt annorlunda.

Hovsnibben

Vik servetten i tre lager
Vik ner högra sidan från mitten.
Vik ner vänstra sidan från mitten
Vänd på servetten
Vik upp de yttersta nedre hörnen.
Vik upp de nedre sidorna mot kanterna.
Vik servetten med de lösa delarna inåt så att de är på servettens insida.
Ställ upp servetten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar