torsdag 18 oktober 2012

Surströmmingsfest och mormor till sjukhus

 Syrran/Moster E. och hennes C. hade köpt in ingredienser till en surströmmingsfest. Alla fiskburkar, öl, rödlök, bröd etc fraktades hem till mamma/mormor
 De hade verkligen ansträngt sig, finhackat löken så den såg ut att komma från en proffsrestaurant.
 Nubbar hade de också med (även om de knappt rördes så såg det fint ut).
 Riktigt trevligt var det.
 Arvid och Sigrid fick varsin pizza istället, vi tänkte att de sannolikt inte skulle vilja ha maten som serverades. Mycket riktigt. arvid åt dessutom mestadels ute i köket då han uppfattade stanken som enorm.
 En liten smörgås jag uppehöll mig med.
Till efterrätt serverade de äppelpaj.
Mamma/Mormor var jättenöjd, men var väldigt tyst (vilket är väldigt ovanligt för att vara henne - hon pratar väldigt mycket). Vår familj sov över hos henne vilket var väldigt tur: På natten vaknade jag av att mamma inte kunde få luft, utan hon kippade efter andan i en halvtimma. Sedan gick det över.
På morgonen var allt bra och vi var ute och sprang där medan barnen var på lekplatsen (Anders och jag byttes av lekplatsbevakning/jogga).
Så när vi höll på att göra lunchen fick mamma ånyo andningsproblem, men nu var det allvarligare - hon fick tvärpanik stackarn. Ambulans till sjukhuset. Drygt en vecka senare är hon fortfarande kvar på sjukhus med syrgastub som andningshjälp. Hon har hjärtsvikt och även om pulsen nu är lägre är den ojämn. Jag är på väg dit nu. Eftersom hon är kraftigt överviktig kanske man skulle kunna ana att det skulle kunna bli så här. Ändå blir man både chockad och förvånad. Min lilla, älskade mamma.

2 kommentarer:

  1. Åh nej, det var tråkiga nyheter. Och lång tid har det gått. Hör av dig om ni vill ha hjälp med något. Kram/Pernilla

    SvaraRadera
  2. Pernilla gumman - tack! Nej då, det flyter på bra nu. Men vi ses snart...vi ska bara få ihop ett tillräckligt skrämmande inbjudningskort....

    Kram/Lena

    SvaraRadera