söndag 14 oktober 2012

Trerätters meny med svamptartletter, abborrfilé i pepparrotsskum med jordgubbar och marscarpone/vit chokladmousse till dessert

Fredagkväll. Under veckan har jag fått väldigt mycket gjort och levererat, arbetsmässigt vilket påverkar hela orken. Jag var på topp med andra ord. Här skulle donas och ordnas...


 Dukarna kunde ha manglats bättre, men de var tillräckligt fina. Servettbrytningen, kungakronan, visade jag här i fredag. Servetterna är i linnedamast med jugendmönster. Väldigt tjusiga, i svagt lila-ljusblått.
 Till förrätt hade jag köpt färdiggjorda tartlettformar som jag fyllde med gräddstuvade lök- och svamptärningar, toppade med riven västerbottenost. Mycket gott!

Huvudrätten bestod av abborrfiléer som pepprades och stektes i rikligt med smör. Till detta serverade jag kokt potatis, wokade broccolikvistar (ur frysen) och Pepparrotsskum (se nedan)

Pepparrotsskum

3 dl vispgrädde
1/2 dl finnriven pepparrot
1 dl mjölk
Koika ihop grädde och pepparrot och koka ned till hälften. Häll i mjölken och mixa till stort skum precis före servering.
 Till efterrätt hade jag köpt två paket färska jordgubbar som jag snoppade och delade jordgubbarna på mitten. Till detta serverades mascarpone/vit chokladmousse

Mascarpone/vit chokladmousse

3 dl vispgrädde
1/2 tsk vaniljsocker
200 g vit choklad mousse
1 frp mascarpone
Koka upp grädden och låt den vita chokladen smälta i den varma grädden. Låt svalna helt, ställ in i kylen tills det är 6-8 grader.
Vispa upp gräddblandningen ganska hårt och rör ner mascarponen. Servera.
Till detta serverades ett vitt bourgognevin - från Chassagne-Montrachet. Anders prickade hyfsat rätt direkt (Puligny-Montrachet). Imponerande. Vinet var suveränt, i synnerhet till huvudrätten. Mer om detta imorgon.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar bjudning, ser väldigt got ut!

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha Marja- Bka sockerfritt. Det kändes som en riktig lyxmåltid.//Lena

    SvaraRadera