lördag 24 november 2012

Hemsydda linnegardiner med virkad meanderbård - julgardiner

 Det röda linnetyget köpte jag i en tygaffär som skulle läggas ned - priset var synnerligen tilltalande, även om jag hade uppskattat dubbla mängden (cirka 3,5 m på 1,5 meters bredd). Då jag behövde 6 våder i köket delade jag helt sonika tyget i 6 delar. Då även sömsmån ingår i de 1,5 m skulle de bli för korta om ingenting extra gjordes.
Jag är väldigt förtjust i meanderbård. Varför inte lägga en 8-10 centimeter extrabård längst ner virkad som en meanderbård? Jag tog mig till närmaste garnaffär, köpte 5 rullar virkgarn som passade till virknål 8...
Mönstret tog jag fram på ett rutpapper. Meanderbård var det sagt... Jag lade upp 44 lm. Resten är historia...
Min symaskin fick jag då jag var 16 år gammal. En gammal trotjänare som har bidragit med mycket glädje under åren...
 
Jag började virka i slutet av augusti, litet oroolig för att inte hinna med alla 6 våder som behövdes för mina gardiner. Sedan dess har jag virkat i bilen (blir åksjuk om jag försöker läsa, men virka går uppenbarligen bra, mönstret var dessutom inte alltför komplicerat) på tåget (hann en mönsterlänga per tur) och framför TNn eller då vi spelade spel eller pysslade i största allmänhet. Fortare än jag hade anat var jag klar!!!!
3 garnrullar gick åt...
 Voilá!
 

1 kommentar:

  1. Urtjusigt känner sig lätt förlägen som inte startade tidigare men snart ska här fixas årets egenhändigt gjorda julkort. Men som sagt djupt imponerad hälsar storasyster

    SvaraRadera