lördag 2 februari 2013

Vimplar, flaggspel och skidåkning

 
 Jag har fått flaggspel och vimplar på hjärnan. Varför vet jag inte. Så en dag införskaffade jag tygbitar och snedslå på  6 meter i färgerna lila och gult.
 Storleken på just dessa vimplar var bas 14 centimeter och höjd 21 centimeter, men det kan man variera efter behov. Jag klippte till en mall i hårdpapp och ritade sedan. Så två raksömmar. Klipp bort den översta trekanten på tyget, en bit över där sidosömmarna går samman - det blir bara bulligt då du ska vända vimpelt ut och in.

Vände på tyger och väntade in tills jag hade tillräckligt många att sy på rad. Jag sicksackade ingenting - när flaggspelet är dammigt och trist tänkte jag inte tvätta det utan slänga.
 Egentligen hade jag tänkt spara dem till påskpynt. Men de åkte upp direkt istället. Anders tycker att det ser ut som om vi är i en kajuta. Arvid tycker att det ser ut som fest varje dag. Även Sigrid tyckte att de var fina.
Efter litet inomhusarbete kan det vara skönt med litet skidåkning. Båda barnen har blivit riktigt bra nu. Vi har inga riktiga stavar åt Sigrid (hon har mina gamla skidor) så vi har skruvat av klubborna på två krocketklubbor. Dessa har hon som stavar. Och det går ganska bra, även om vi har planer på att  införskaffa stavar vid tillfälle.
Ser ni flaggspelet över middagsbordet? Jag är jättenöjd.

1 kommentar:

  1. Goddag,ser riktigt mysigt ut och helgen som gick var helt underbar för utomhusaktiviteter. Herr C och moster E togs sig till och med iväg och åkte utför på lördagen söndagen blev det bara en långpromenad med semla för vissa smalare av oss och så hämtade vi lite konst som inhandlats av en fantastisk konstnär Elisabet Persson från Luleå. Ni får se när ni kommer förbi. I vilket fall ser bilden trevlig ut när ni är ute och åker skidor allihop.

    kram Moster E

    SvaraRadera