söndag 3 mars 2013

Barnvänligaste köttfärssåsen i stada!

 Sigrid hade två av sina kompisar på besök hemmavid. Jag har vid ett flertal tillfällen noterat att barn kan ha svårt att äta borta, åtminstone hemma hos oss. De är obekanta vid våra kryddningar etc. och tycker helt enkelt inte att maten smakar lika gott som hemma.

Ett tag köpte vi nuggets och andra helfabrikat då barnens kompisar skulle komma på besök. Men så tänkte vi "Neeej, vi vill ju bjuda på mat som vi brukar äta." Visst äter vi nuggets och annan färdigmat, men inte särskilt ofta. Så såg denna köttfärssås dagens ljus. Den stora hemligheten tror jag, är att jag mixar den på slutet så att allt blir lent och jämnt. Men det är mycket både morötter, lök och paprika med som lättar upp både smak och karaktär dessutom. En riktig höjdare. (Jag gör så stor portion att vi har kvällsmat för två kvällar själva också, då både Anders och jag är riktigt förtjusta i den också)

Barnvänlig köttfärssås

3 stora gula lökar, skalas och finhackas
2 msk smör att steka i
1 kg köttfärs
1 kg morötter, skalas och tärnas
3 röda paprikor, tärnas
5 hönsbuljongtärningar
2 burkar krossade tomater
5 dl vatten
1/2 dl Ajvar relish
5 dl creme fraiche (rörs ner då 5 minuter återstår av koktiden)
salt och peppar efter smak

Fräs löken gyllenbrun i smöret . Rör ner köttfärsen och den steka ett tag. Rör ner övriga ingredienser (utom creme fraichen) och låt allt puttra på spisen i cirka 1 timme. Rör ner creme fraichen och låt puttra med i några minuter. Ta allt från värmekällan. Mixa samman allt. Servera med pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar