tisdag 23 april 2013

Laxburgare med Guacamole

Fredagkväll. Anders skulle jobba sent så det kändes som om rätten inte skulle vara alltför högtidlig. Men jag skulle hinna testa något nytt innan det var dags att sätta sig till bords.
 Arvid och Sigrid grundade faktiskt med litet morotssoppa från torsdagen innna, för att de skulle klara av att vänta.

 Laxburgare (4 port)

  • 800g laxfiléer, skuren i kuber
  • 2 msk créme fraîche
  • 2 msk ströbröd
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 tsk finriven ingefära
  • 2 tsk limesaft
  • salt och peppar efter smak
  • ströbröd
  • smör
  •  
    Guacamole
  • 4 avokador
  • saften av 1 citron
  • 2 tunt skurna salladslökar
  • 1 finhackad röd chili
  • 3 msk finhackad färsk koriander
  • salt och peppar

  • Mixa ingredienserna till laxburgarna i matberedare.Forma till burgare och doppa i ströbröd och stek i smör, tre minuter per sida.
    Mixa ingredienserna till guacamolen. Servera med tomat, bröd, sallad och gurka.
    At dukningen kom att gå i rosa berodde helt enkelt på att de lila tulpanerna jag hade drömt om att köpa var slut. Istället tittade några rosa rosor förföriskt emot mig. Jag köpte tidigare under året två parvaser i slipat glas från jugendtiden (vad annars? Är "all-in i jugend). Dessa är väldigt bra på många sätt - köper man en bukett (10st) av några blommor i mataffären så blir det perfekt med 5 blommor i vardera vasen. Annars brukar jag tycka att vaserna är för stora för bara en bukett, men dessa fungerar fin fint. Och här är inte buketterna så stora att man inte skymtar den som sitter på andra sidan bordet.

    1 kommentar: