söndag 14 april 2013

Påskens dukningar!

Bortsett från att vi var hemma hos herr S. på långfredagen har vi mestadels varit hemma bara familjen i påsk.
 
 
Vi har nog faktiskt behov av att bara få vara, alla fyra, mellan varven. Men för den skull lägger vi inte ner ambitionsnivån vad gäller matlagning och dukning. Tvärtom. Här gula damastdukar med påskliljor i väven. Svarta tallrikar och gula ljus och servetter.
Men det är skönt att slippa hålla tider - denna påsk var det dessutom särdeles lämpligt att elda ris från snåriga buskar tyckte vi - snötäcket gjorde ju att ingen eld kunde sprida sig.
Anders vaktade elden medan jag knipsade.
Purpurfärgad duk med gula ljus och servetter. Och ljusstakar i mässing och ett guldfärgat påskägg.
Servettbrytningen: Påskharen har jag beskrivit tidigare.
En lila kusudamablomma i fönstret passade bra in.
JA, samma dukning från ett annat håll.
Ljusgul damastduk med lila servetter, brutna som sjaletter...
Nästan snyggaste dukningen om jag får säga det själv, men det kan vara dessa jugendljusstakar som gör det - jag är väldigt svag för just jugend...
Sjaletten ser väldigt trovärdig ut.

Vi var hos min syster för några veckor sedan, visserligen före påsk men detta hade fungerat även till påsk tycker jag. Bordsduken är från Marimekko.
Den här gröna dukningen hade också KUNNAT vara en påskdukning, även om vi hade det så några veckor innan. Det var så sant. Då jag inte har fallit tungt för jugend ligger ju den gasutavianska stilen mig varmt om hjärtat. Då jag tänker närmare på det gäller det även empire, rokoko och barock. Tusan jag tror jag gillar samtliga stilar före... säg 1915???
 
 Påsken avslutades med servettbrytningen korsade gevär!!!
 Små koner i lila och gult paraderade längs bordets mitt.
Påsken är alldeles för kort, man hinner nätt och jämnt värma upp så är den över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar