söndag 21 april 2013

Vår vårresa till Budapest del 3: Viner och Lego

Vi har verkligen fastnat för Budapest.  Visst är det en storstad, men tempot är trots det lugnt och man möts hela tiden av vänlighet och värme. Därtill ett språk som känns väldigt fascinerande. Orden ser långa ut i skrift, men de låter inte så långa när de uttalas - tycker vi oss ha kommit underfund med.
Vädret var väl sådär. Budapestborna själva sa att de hade haft en extremt kall marsmånad. Känns bekant på något sätt...
Lego på hotellrummet när det blivit kväll är en tradition som vuxit fram under våra resor. I Budapest hittade vi en trästuga på en innergård som bara innehöll Lego för försäljning.
Sigrid valde ett hus med tillhörande figurer och Arvid valde Darth Vader. Jag blev själv så till mig att jag utlovade Lego för flera hundra per dag (under resan) till Arvid och Sigrid. Lena fick mig dock att komma till sans igen. Jag kan fortfarande vid 46 års ålder tycka att det är något väldigt speciellt med Lego.
Stor koncentration uppvisades av både Arvid och Sigrid.
Vuxengodis! Ett av de rustika rödviner vi provade under vår vistelse i Budapest. Detta vin på druvan kadarka var lite lättare, men hade samtidigt en något stjälkig karaktär. Rustikt, blev vårt betyg.
Arvid och Sigrid dukar och vi passade på att njuta av denna service.
Kan det där med mantel vara något? Nej, kanske inte utanför hotellrummet.
Utsikten från hotellrummen fick vi aldrig nog av.



2 kommentarer:

  1. Jättekul att få följa med er på resan här i bilder! Det ser verkligen ut som om ni bodde helt fantastiskt bra - vilket läge!

    Johodå, Anders, manteln klär dig!

    Kram, Helena

    SvaraRadera
  2. Jo, vi hade verkligen tur med våra hotellrum!
    Budapest är en pärla - vi kommer att återvända, så mycket är säkert!

    Kanske att jag törs gå ut med manteln alltså? Hmm, kanske bäst att vänta tills barnen flyttat hemifrån så att de slipper skämmas.

    Hälsningar
    Anders

    SvaraRadera