lördag 18 maj 2013

Bjudna på trerättersmiddag inne i sjumilaskogen!

 Nja, någon sjumilaskog bort bor de inte, våra vänner familjen J. Men vi kan snedda genom skogen så bor de 7 minuters promenadväg bort. I vanliga fall brukar vi låsa dörren redan 20-25 minuter före avtalad tid, men denna gång lyckades vi lägga band på oss så att vi var framme mer i enlighet med inbjudan.
Värdparet!
De hade gjort iordning goda drinkar och småplock innan maten - ostar och oliver alternativt gurka spetsat på träpinnar. Mmmmmmmmmmm. Det är ofta det där lilla extra som verkligen höjer en hel middag! I fördrinksvinet (var det mer än vin i??? Vet ej) hade de skurit ner Mango och Papaya - (Avocado lyckades jag haspla ur mig, men det vara Papaya jag TÄNKTE på) - kändes väldigt lyxigt.
 Förrätten bestod av Ceasarsallad - istället för bacon eller kyckling låg knaperstekt (var det tofu?) variant över salladen. Mycket gott. Vi börjar inse allt mer att det finns fullgoda elternativ till kött numera.
Sigrid och E. tycker båda om att skriva. Här har de styrt upp plan A,B och C gentemot sina motståndare: unga herrarna Arvid och A.
Familjen J. hade en smaköverraskningar till barnen - de hade hittat några MER tetraförslutare som täckte MER dryckerna. På så sätt fick även den yngre generationen gissa vad de hade i sina tetror. Mycket populärt. 
Anders och jag fick gissa viner - Gnarly Heads Viogner och ett Chablis från Brocard. Vi var runt alla kontinenter och alla druvor innan vi lyckades säga rätt. Jag tyckte att Viognern smakade Sauvignon Blanc - vilket kanske säger en hel del om vilken uppförsbacke jag befinner mig i. Sauvignon Blanc är, jämte Albarino, min favoritdruva. Anders tog Chablis, efter att vi hade varit i samtliga franska distrikt....(efter Österrike och Italien). Det är svårt med vinprovning - men roligt.
 Huvudrätten bestod av röding. Med potatis och vinäger. Suveränt friskt och gott. Passade mycket bra till vinet!
Deras turkosa selterglas gjorde nästan att man helst ville dricka vatten - så snygga!!!
 Efterrätten mmmmmmmmmmmmm. P. berättade att hon  hittade receptet i "vår kokbok". Har nu på morgonkvisten letat receptet, men vi måste ha en annan upplaga - jag skriver därför hur jag tror att det skulle kunna vara....

Vit chokladmousse på nötbotten

150 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
4 äggulor
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl hasselnötter, grovt hackade
100 g grovt hackad mörk choklad, 70%
Topping:
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 st äggulor
1/2 dl rostade och hackade hasselnötter
 
. Rör smör och socker mjukt och poröst. Lägg i en äggula i sänder och vispa (gärna med elvisp) ordentligt mellan varje. Äggvitorna sparas så länge. Tillsätt vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och 3 msk kakao i smeten. Vänd ner nötter och choklad i smeten. Spara lite nötter att toppa kakan med.Lägg smeten i en väl smord och bröad form, ca 24 cm i diameter, med löstagbara kanter. Fördela därefter marängen över smeten. Strö över lite hackade nötter. Grädda kakan i 35-40 minuter i 175 grader. Lägg folie över om det behövs.
Lossa försiktigt runt om kanterna på kakan med en kniv, men vänta med att ta loss formen tills kakan svalnat.  Diska och torka formen och lägg ner kakan igen.

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner grädden och de hackade hasselnötterna. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar