tisdag 9 juli 2013

Storstädning hemma hos morfar! Örtbakad kyckling med Aprikossås

 Dag 2 påbörjades med att Anders och jag sprang 7 km vardera. Sedan for jag och Sigrid och hämtade moster E. i närmaste större ort - dit hon hade åkt buss. Hon hann ansluta lagom till dess Anders hade fixat iordning lunchen.
Nu var alla (dvs Anders, jag, Sigrid, Arvid och moster E.) samlade för att kunna ge morfar den 80-årspresent vi hade lovat honom - storstädning av hans olika hus och bortfraktande av sådant som skulle bort.
Städningen av loftet var litet av barnens favorit. Takhöjden där är runt 130 centimeter, suveränt för barn - det tyckte även syrran och jag då vi var små - det blir så lagom och ombonat för ett barn.
Där fanns bland annat 2 dockskåp från min och syrrans barndom. Sigrid ville ha ena, men Arvid avstod. Det blev annars ganska mycket saker från loftet som kom hem - litet trångt hade vi i bilen på hemväg...
 Anders "pausade från städandet" med att klippa morfars rejält stora tomt.
Jag hade förbokat en container från en större ort i närheten. Innan vistelsen var över var den fylld till bredden.
 Morfar har ganska många hus på tomten.
 Allt skulle inte bort, men en hel del....
 Något hus blev en ny upptäckt för Anders som inte ens hade sett det tidigare....
 En paus i städandet.
 Vi hade tagit med dukar och servetter hemifrån...
 Jag var kock denna dag. Uppenbarligen en ganska hungrig sådan....
 Sigrid hade bänkat sig.

Örtbakad kyckling med aprikossås

8 st kycklingbröstfiléer
1 dl örter, finhackade, (jag valde basilika, timjan, rosmarin)
1 tsk salt 1 krm vitpeppar smör att steka i
Aprikossås
3 dl matlagningsvin
5 dl matlagningsgrädde
1 st hönsbuljongtärning
1 burk aprikoser
salt och vitpeppar efter smak.
Sätt ugnen på 200 grader Celsius. Skär ett litet snitt längs varje kycklingfilé så att det bildas en liten ficka. Fyll fickan med örter och fäst med en tandpetare.
Salta och peppra.
Bryn kycklingen i smör på båda sidor i stekpannan. Lägg över i en ugnssäker form och stek mitt i ugnen tills innertemperaturen är 68 grader Celsius. Blanda vin och grädde i en kastrull. Smula
ner hönsbuljongtärningen och lägg i aprikoser. Låt koka ihop tills ca 5 dl återstår. Lyft upp hälften av aprikoserna och mixa ner resten till en slät sås. Smaka av med salt och peppar. Tärna de sparade aprikoserna. Servera med potatis
  Till detta serverade jag två viner ett på Sauvignon Blanc från Loire och ett Chardonnay från Australien. Anders hade som enda blindprovare helt rätt svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar