fredag 15 november 2013

Servettbrytning: Abborre

Kanske att fisken blev väl stor för tallriken - jag använde 60X60 centimeter stora servetter så antingen borde jag ha valt en mindre modell på dessa. Eller en större tallrik. Jag testade med 45*45 centimeters servetter - mycket bättre.
 

Abborre

Vik in en liten del av den högra sidan på servetten.
Vänd på servetten.
Vik servetten på mitten, vertikalt mot den förra vikningen. Första vikningen ska ligga på servettens utsida.
Lyft upp det högra övre hörnet och vik ner det till servettens nedre mittpunkt, så att servettens tidigare övre högra sida följer längs efter servettens mitt.
Lyft upp den övre "katetern" av den nya triangeln samtidigt som du drar de inre två inre lagren åt vänster. Den tidigare "övre katetern" nu utgör mittlinjen i en större triangel.
Vik ner den vänstra sidan så att den följer längs med triangelns mitt.

Gör likadant med högra sidan av triangeln.
Vik upp den högra sidans nedre snibb 90 grader så att den pekar åt höger.
Lägg över den vänstra delen av den tidigare triangeln.
Rotera servetten en aning så att "fenan" är på höger sida.
Vik upp den översta av delen av det nedre hörnet.
Vik upp den undre delen något mindre.
Abborren är färdig.
Åhhh..litet sommarkänsla på bilden. Den är från tidig augusti...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar