fredag 30 maj 2014

Servettbrytning: Mrs Beeton special



Den här servettbrytningen har jag gjort tidigare. Jag hade sett den på utställningen av servettbrytningar på Hallwylska museet för några år sedan. Då jag skulle försöka få till det själv gick jag bet hela tiden. Så kom jag i kontakt med en mrs Beeton som levde i England under mitten av 1800-talet. Fram till sin död i barnsäng 28 år gammal (nybliven fyrabarnsmor) hann hon skriva ett mästerverk på över 1000 sidor om vad en husmor borde tänka på i en (övre) medelklassfamilj i det victorianska England. Boken tog upp ALLT. Den kom senare att uppdateras med jämna mellanrum. I någon av dessa senare uppgraderingar togs även olika servettbrytningar med. Och där fann jag detta...

 Mrs Beeton special

Vik servetten på mitten.
Vik vardera långsidan på mitten igen.
Det översta lagret viks så att det blir ett "skärp" i mitten av servetten.
Vik servetten på mitten åt andra hållet.
På vardera sidan av mitten viks servetten ytterligare 3 gånger, närmast mitten åt motsatt håll i de två övriga vecken åt samma håll som mitten vecket.
Vik in de yttersta delarna på båda sidorna under närmast föregående del.
Vik in delarna mot mitten.
Öppna upp den undre högra delen mot "skärpet" ovanför och fäst den övre delen av den uppkomna rutan under "skärpet".
Gör likadant med övriga tre delar..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar