måndag 7 juli 2014

Heldag i Hagaparken!!!

 Jag jobbar under de tre första veckorna som Anders har semester. Litet trist men på så sätt kommer Arvid och Sigrid att få ett låååååångt sommarlov. Nå, det är lugnt på mitt arbete och en dag varje vecka jobbar jag halvdag - jag har arbetat in 1 timme varje dag under resterade veckan. Jag börjar oftast 06.30 på morgonen för att kunna jobba heltid och ändå gå hem 15.00 för att kunna hämta våra små juveler på skola/dagis i rimlig tid (Anders lämnar oftast medan jag hämtar på fritids och dagis). Även nu på sommaren kör jag detta väl invanda tidsschema. Detta resulterar i att jag slutar 10.30 under dessa halvdagar.
 Hemmavid styr Anders upp aktiviteterna innan de tar pendeltåg och buss till, i detta fall Haga parken!
 Vi botaniserade först litet i hagaparken, såg koppartälten och ruinen från den gode Gustavs dröm: det pampiga slottet som blev till en ruin. 
 Ekotemplet hann vi också med innan det var dags för en slottsvisning i Gustaf IIIs paviljong. 
  Jo, vi noterade att det ekade. 
 Perfekt dag för en lunchpicknick innan det bar iväg igen! 
 Hemmagjord pizza!
 Suveränt gott!
 Sedan bar det iväg till Fjärilshuset.
 Bandaget på Anders arm kommer sig av att han föll i trappan häromdagen. Han har sytt flera stygn i huvudet också. Detta inträffade fyra dagarföre Hagabesöket. Anders hade gjort köttbullar och gick upp till barnen och deras kompisar för att säga att maten var klar. På väg ner missade han sista trappsteget och dök rakt in i köket - slog upp ett djupt hack i huvudet och tog emot sig på lillfingret - SOM GICK HELT AV!!!
Blodet sprutade ur huvudet - barnen fick panik av allt blod och Anders själv blev också rejält omskakad. Och litet yr. Han ringde till kompisarnas föräldrar (ett syskonpar som bor i kommunen) då han tänkte att det kanske var bäst att de åkte hem om han skulle behöva åka till sjukhuset. Barnens pappa kom med bil, tittade på Anders och sade direkt: "Men du måste ju till sjukhuset!" "Njae, jag tycker nog att det går ganska bra ändå." försökte Anders, medan blodet rann från huvudet. Icke. Barnens pappa körde hem våra barn och sina till sin fru som var hemma (ibland ska man ha tur) varefter han körde Anders till sjukhus. Jag befann mig just hos min mamma (som just hade kommit hem efter en fyra månaders vistelse på sjukhus) dit jag farit direkt efter jobbet med tåg och buss (restid ca 2,5 h till vårat hem). Då Anders ringde och berättade vad som hänt ville jag först inte ta in det, det har varit en ganska hektisk vår och ÄNTLIGEN hade lugnet infunnit sig...Vilken tur att det finns fantastiska vänner. Jag kunde i lugn och ro åka och hämta Arvid och Sigrid - de hade blivit väl omhändertagna och var inte alltför pigga på att åka hem.
 
Nå några stygn senare och ett finger som hade fixerats med skena för att läka som det ska - kom Anders hem. Om två veckor ska fingret omfixeras och stygnen ska tas bort i veckan.
 Tillbaka till fjärilshuset.
 Det fanns verkligen fjärilar i alla färger. Och vi kunde även se puppor på långa rader. 
 Sedan var det dags att se hajarna!!! 
En haj var rejält stor och han simmade väldigt nära fönstret - det rörde sig om två olika sorter revhajar, inte så våldsamt stora om man jämför med en vithaj (som jag aldrig har sett med blotta ögat, men inbillar mig är avsevärt mycket större) men mäktiga och skrämmande ändå. Vilka muskler de har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar