tisdag 19 augusti 2014

Middag hos familjen J.

 En kväll i början av augusti var vi bjudna på middag till våra vänner inne i skogen (de skulle sannolikt beskriva vårt hem på något liknande sätt, då det är en 5 minuters skogspromenad mellan våra hem). 
  Här sitter jag och ser litet allmänt mallig ut.
 Första vinet var ett vitt vin från Lurton: Les Fumées Blanches (gjord på druvan sauvignon blanc).
Till detta serverades en päron- och valnötssallad med chévreost.
 
 
 Värdinnan, P!
 Huvudrätten var kantarellrisotto. Svampen hade de hittat i skogarna. Jag är en urusel svampplockare. Jag har bara hittat svamp här i skogarna då jag varit ute med P. och då böjt mig ner EXAKT där hon satt sig ner för att plocka. 
Till detta serverades två goda viner som vi skulle gissa på. Ett av Louis Jadet: Couvent des Jacobins från Bourgogne (som vi gissade rätt på distrikt efter en liten snabbtripp från norra Italien) och ett Mas Louise Côtes du Rhône.
 Otroligt trevligt. Barnen hade anordnat en tipsrunda för Arvid och Sigrid. Mycket uppskattat.
 Anders! 
 Övriga! 
 Efterrätten gick inte heller av för hackor - en mix av creme fraiche, mascarpone och lemoncurd (ganska så lika stora delar av dessa tre ingredienser) och litet citron saft. Toppas av Choklad fingrar, chokladkaka och färsk frukt! Mmmm..
Så gott! 
Barnen avslutade med disco!
 
Stort tack för en suveränt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar